Předmětem kurzu jsou: vybrané problémy vztahu myšlení a artikulované řeči proces osvojování artikulované řeči vztah rozvoje řeči a sociálního prostředí, v němž člověk žije a pracuje, patologické projevy řeči a jejich možné p říčiny, diagnostika příčin nesprávných řečových projevů a možné metody léčby, faktory podmiňující používání různých forem a stylů jazyka i řeči (kvalita dikce, volba výslovnostních forem) vzhledem k funkci projevu, typu posluchače a prostředí, způsoby vyjádření záměru, vztahu a nálady mluvčího (přesnost artikulace, respektování standardu, emotivita a expresivita ve výslovnosti).
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními koncepty psychofonetiky a se současným stavem bádání v této oblasti. Důraz je kladen především na kognitivně psychologickou stránku řečové komunikace, tj. problematiku mentálních reprezentací fonetických jednotek v mysli uživatelů jazyka a jejich potenciálních rolí při produkci a percepci řeči, mimo jiné i v souvislosti s vadami řeči a řečovými chybami.
Prostor je věnován i afektivní stránce řečové komunikace.