Týden 1 - Učitel EFL a jeho roleTýden 2 - Student EFL - role, proměnnéTýden 3 - Obsah ELT a kurikulární dokumenty Týden 4 - Plánování výuky a práce s učebnicemi Týden 5 - Technologie v ELTTýden 6 - Výuka výslovnosti 1Týden 7 - Výuka výslovnosti 2Týden 8 - Výuka poslechu 1Týden 9 - Výuka poslechu 2Týden 10 - Výuka slovní zásoby 1Týden 11 - Výuka slovní zásoby 2Týden 12 - Setkání s učitelem EFLTýden 13 - Učebnice ELT 2
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
Zapracované změny v oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg
Angličtina se neustále vyvíjí a v současném světě plní mnoho rolí. Učitelé anglického jazyka musí neustále hledat způsoby, jak se všemi těmito rolemi vyrovnat a jak reagovat na měnící se souvislosti, v nichž se angličtina používá a jak ji vnímají její uživatelé. Ať už se učí angličtinu pro účely globální komunikace, ať už se chtějí naučit jazyk kultur, které považují za atraktivní, nebo potřebují angličtinu jako nástroj pro vykonávání svých profesních cílů, profese ELT musí neustále hledat způsoby, jak přizpůsobovat své metody a cíle tak, aby vyhovovaly potřebám všech studentů. Jako taková se také neustále vyvíjí.
P ředkládaný kurz je koncipován tak, aby tyto problémy řešil, a klade si za cíl připravit moderní učitele angličtiny, kteří budou jak technicky vybaveni pro výuku angličtiny, tak si budou vědomi měnících se kontextů, v nichž se angličtina v současném světě používá. Jeho kurikulárním základem je kombinace komunikativní vlny a třetí vlny kurikula výuky jazyků (Graves 2016), tj. kombinace komunikativního přístupu k výuce jazyků s kontextuálně založenými přístupy, které kladou do popředí užívání jazyka jako významově založené sociální praxe. Její základ pro osvojování druhého jazyka je silně zakotven v tzv. usage-based teoriích.
Kurz představuje stěžejní předmět v programu přípravy učitelů na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Je určen studentům magisterského studia učitelských studijních programů. Tito studenti si během bakalářské části přípravy osvojili řadu souvisejících pojmů, včetně úvodních témat do ELT a osvojování druhého jazyka a také historického vývoje oboru a několika jeho klíčových vývojových fází. Studenti, kteří do kurzu nastoupí, by měli být obeznámeni s tématy ELT a SLA představenými v kurzech Seminář z anglického jazyka pro učitele 1, Seminář z anglického jazyka pro učitele 2 a Teorie a praxe jazykového vzdělávání pro ELT.
Cílem tohoto základního kurzu didaktiky AJ je představit teoretické základy didaktiky AJ v těsném propojení s praktickými oborově-didaktickými dovednostmi, které vytvářejí základ pro vykonávání profesních činností učitele angličtiny na středních školách jako uvědomělé, technicky zvládnuté, teorií a výzkumem podložené činnosti. Zároveň vytváří předpoklady pro další odborný růst a další vzdělávání angličtinářů. Kurz nutně reflektuje roli angličtiny v současném světě, kdy angličtina je nejen prvním jazykem v řadě zemí, kde je používána jako mateřština, ale plní zároveň i roli jazyka mezinárodního dorozumění. Kurz navazuje na kurz Teorie a praxe jazykové akvizice pro učitele angličtiny (didaktická propedeutika), v němž studenti získali porozumění jazykově-akvizičním aspektům oboru s akcentem na to, jak se tyto aspekty promítají do současných teorií výuky. Kurz didaktiky AJ je multidisciplinární a zahrnuje poznatky vycházející z výsledků současného výzkumu v oborech jako lingvistika, psycholingvistika, korpusová lingvistika, srovnávací lingvistika, pedagogika, psychologie, teorie jazykové akvizice atp.). Velký důraz přitom klade na praktický nácvik technik využitelných při vyučování cizím jazykům a vytváření metodických postupů, činností a technik přímo uplatnitelných v jazykové výuce. K tomu slouží četné interaktivní bloky věnující se praktickému nácviku specifických technik ve spojení s jejich reflexí a zároveň činnosti vedoucí k kritickému hodnocení, tvorbě a adaptaci výukových materiálů. Nedílnou součástí kurzu je mikrovyučování s následnou individuální i skupinovou reflexí, které je aktérům zpřístupněno na videonahrávce. V průběhu kurzu studenti aktivně pracují na vytváření učitelského portfolia, a to následujícími činnostmi:
• aktivní prací se sebehodnotícími deskriptory a jejich postupným plněním ať už prací v kurzu, nebo doporučenými postupy pro samostudium
• reflexí vlastní praktické činnosti ať už v podobě vyučování, nebo vytváření materiálů a výukových postupů
• analýzou výukových materiálů (učebnic, nahrávek, videí atp.)
• přípravou materiálů, které využijí v rámci povinné pedagogické praxe při vyučování na střední škole.
Hlavními tématy tohoto semestru kurzu jsou aktéři procesu ELT, tj. učitelé a žáci, obsah a kontext ELT v České republice (základní kurikulární dokumenty, tvorba kurikula a struktura obsahu ELT) a úvod do výuky vybraných jazykových forem (konkrétně výslovnosti a slovní zásoby) a jazykových dovedností (konkrétně poslechu). Součástí je také seminář o výukových materiálech a využití ICT.
Jedná se o vysoce praktický kurz, v němž jsou studenti neustále zapojováni do diskusí, skupinových aktivit a projektové práce. Pravidelně se také účastní krátkých výukových epizod (mikrovyučování), které mohou trvat od několika vteřin do 20 minut.
Poslední zmíněné "microteachings" jsou natáčeny na video a videa jsou k dispozici účastníkům školení pro jejich soukromou analýzu. Zařazení delšího úseku mikrovyučování je důvodem, proč byl kurz koncipován na tři 45minutové bloky. Právě během posledního z nich probíhá mikrovyučování a jeho analýza (tj. blok zpětné vazby).
Kurz je multidisciplinární a čerpá z výsledků výzkumu v oblasti metodiky výuky jazyků, aplikované lingvistiky, lingvistiky, výzkumu žákovských korpusů, psycholingvistiky, pedagogiky, psychologie a osvojování druhého jazyka.