Předmět Metody sociálních výzkumů má studenty seznámit se základními pojmy a principy přípravy, realizace a vyhodnocování výzkumů v oblasti společenských věd, především pak na příkladu sociologie, jakož i se zde běžně užívanými technikami sběru dat. Nepředpokládá se, že na základě informací získaných v tomto předmětu by studenti měli být schopni zcela samostatné výzkumné činnosti. Je však záměrem poskytnout jim takový soubor poznatků, aby se do určité míry dovedli orientovat jak ve výzkumných námětech a projektech, tak v konkrétních datech a zobecňujících závěrech realizovaných výzkumů, tím spíše v jejich veřejně publikovaných podobách. Též by pro ně nemělo být problémem stát se v případě potřeby poučenými partnery různým výzkumným týmům, s nimiž mohou ve své vlastní profesní praxi přijít do styku např. jako zadavatelé šetření, uživatelé výsledků apod.
Studijní látka je rozčleněna do 24 tematických okruhů, které současně budou zkušebními otázkami. Očekává se (obdobně jako v předmětu Úvod do sociologie), že při přípravě ke zkoušce student/ka využije doporučenou a případně další odbornou literaturu tak, aby ke každému z témat načerpal/a přijatelný objem informace. Součástí atestace může být i diskuse nad zápočtovou prací. Získání zápočtu je totiž podmíněno zpracováním písemného úkolu v rozsahu cca 4-5 stran strojopisu, které je třeba odevzdat (zaslat) na katedru nejpozději 14 dní před termínem zkoušky.
I. Písemný zápočtový úkol
Vyberte si problém, který poměrně dobře znáte, aby se vám lépe nacházely příklady a následující úkoly snadněji řešily. Pokud se rozhodnete popsat nikoli kvantitativní, ale kvalitativní výzkumné šetření, body B)-E) pochopitelně musíte přizpůsobit jeho specifikům.
A) Formulujte výzkumné téma - co budete zkoumat a proč, jak se výzkum bude jmenovat, tj. uveďte výstižný název připravovaného výzkumu, stručně jeho cíle a důvody pro jeho realizaci.
B) Vyslovte jednu ze základních (výchozích, obecných) výzkumných hypotéz tohoto výzkumu a k ní formulujte několik (cca 5) pracovních hypotéz.
C) Stanovte základní soubor připravovaného výzkumu a popište postup, kterým vytvoříte výběrový soubor. Svůj výběrový postup zdůvodněte.
D) Ve výzkumu budete dozajista sledovat řadu proměnných různých druhů. S ohledem na vyslovené hypotézy uveďte 3 proměnné nominální, 3 pořadové a 3 intervalové (zvolte laskavě jiné příklady, než naleznete v odborné literatuře). Pro každou proměnnou formulujte minimálně jednu uzavřenou otázku, včetně nabízených alternativ (kategorií) odpovědi.
E) Uveďte příklad otázky filtrační a projekční a příklad vzniku haló-efektu. (Nemusí se nutně jednat o otázky z předchozího bodu, můžete pro tyto účely vymyslet úplně nové.)
II. Tematické okruhy - otázky ke zkoušce 1) Typy možných zkreslení, pokud u zkoumaného systému tvořeného třemi proměnnými jsou sledovány pouze dvě z nich. 2) Úrovně nutné redukce informace v sociologickém výzkumu. 3) Očekávaná rizika zkreslení informace (transformační kroky) při odpovědi respondenta. 4) Pojmy indikátor, validní měření, reliabilní měření. 5) Podstata empirického kvantitativního výzkumu v sociologii. 6) Pracovní hypotéza a její funkce. 7) Základní a výběrový soubor. 8) Pravděpodobnostní techniky výběru a principy jejich realizace. 9) Nepravděpodobnostní techniky výběru a principy jejich realizace. Snowball sampling.
Anketa. 10) Využití předvýzkumu a pilotní studie. 11) Základní techniky sběru dat. 12) Nutnost standardizovaných postupů v kvantitativním výzkumu. 13) Zásady tvorby uzavřených otázek. Příklady možných chyb. 14) Základní druhy zkreslení (včetně příkladů) vyvolaného výzkumnými stimuly. Reaktivní metody. 15) Některé důležité vlastnosti rozhovoru a dotazníku. Zvýšení jeho návratnosti. 16) Výhody a nevýhody telefonního interview. 17) Otázky, které je třeba si zodpovědět při tvorbě otázek. 18) Typy nepřímých otázek a jejich funkce. 19) Problémy ohledně výběru a řazení otázek při přípravě dotazníku a rozhovoru. 20) Nominální, pořadové a intervalové proměnné a jejich příklady. Modus, medián a aritmetický průměr a jejich užití. Souvislost ve výzkumné statistice. 21) Pojmy normální rozložení, rozptyl, směrodatná odchylka, statistická významnost. 22) Základní rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a rozdíly v základních krocích jejich realizace. 23) Vytváření vzorku v kvalitativním výzkumu a jeho funkce narozdíl od výzkumu kvantitativního. 24) Nejběžnější techniky sběru informací v kvalitativním výzkumu.
Předmět Metody sociálních výzkumů má studenty seznámit se základními pojmy a principy přípravy, realizace a vyhodnocování výzkumů v oblasti společenských věd, především pak na příkladu sociologie, jakož i se zde běžně užívanými technikami sběru dat.