Zkouška z tohoto předmětu probíhá na základě vylosovaných otázek , které jsou shodné s danými okruhy.
Mentální hygiena a její význam.
Pravidla mentální hygieny.
Mentální hygiena v dospělosti a ve stáří.
Mentální hygiena pracovního prostředí.
Mentální hygiena a vyučovací proces.
Problematika stresu.
Posttraumatické stresové poruchy.
Problém adaptace.
Frustrace, deprivace, subdeprivace.
Emoce a jejich dopad na zdraví.
Spánek, únava.
Neurotické poruchy.
Psychózy.
Poruchy nálady (afektivní poruchy).
Poruchy osobnosti, psychopatie.
Psychosomatické onemocnění.
Mentální anorexie, bulimie.
Deprese.
Neorganické poruchy spánku.
Problematika sexuální orientace.
Psychoterapie, reedukace, rehabilitace.
Relaxační techniky.
Psychické poruchy při organickém poškození CNS.
Drogová závislost.
Transkulturální psychiatrie.
Poruchy sexuální preference.
Hraniční stavy.
Epidemiologická situace u nás, infekční nemoci.
Duševní poruchy spojené s kritickými životními obdobími.
Mentální retardace, demence.
Mentální hygiena je obor, který se zabývá interakcí osobnosti, jejích aktivit (pracovních i mimopracovních) a jejího prostředí a vlivem této interakce na duševní zdraví individua. Na základě svých poznatků koncipuje působení na osobnost s cílem zachovat její psychické zdraví.
Dynamický přístup k člověku jako celkově reagující osobnosti překonal předpoklad zásadně a apriorně odlišné psychické struktury jedince vykazujícího psychopatologické příznaky od tzv. normální osobnosti. Duševní poruchy jsou považovány za reaktivní vzorce uplatňované ve stresových podmínkách nebo za endogenně (biochem., genet.) či organicky determinované formy projevu osobnosti.
Z tohoto důvodu je nezbytná orientace v problematice mentální hygieny pro pracovníky v oblasti lidských zdrojů.