Charles Explorer logo
🇬🇧

Methodology of Social Research

Class at Faculty of Arts |
AAN110020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN110020 / METODOLOGIE SOCIÁLNÍCH VÝZKUMŮ ANPR / Bakalářské studium 2012/2013 PhDr. Jiří Reichel, Ph.D. ZS 2/–, LS 1/2; povinný předmět Z, Zk / 9 kreditů Cílem dvousemestrové Metodologie sociálních výzkumů je seznámit se základními pojmy a principy přípravy, realizace a vyhodnocování sociálních výzkumů, včetně běžně užívaných způsobů získávání dat. Záměrem je poskytnout studentům takový soubor poznatků, který jim umožní lépe se orientovat jak ve výzkumných námětech a projektech, tak v konkrétních datech a zobecňujících závěrech realizovaných výzkumů, tím spíše v jejich veřejně publikovaných podobách. Měli by současně získat představu o mezích a možnostech zkoumání a též určitou úroveň náhledu na problematiku sociálních výzkumů, aby vůči profesionálům z různých výzkumných institucí, s nimiž případně přijdou do styku jako zadavatelé šetření, uživatelé výsledků apod., mohli vystupovat jako poučení partneři. Vzhledem k rozsahu kurzu se nepředpokládá, že budou okamžitě schopni samostatně koncipovat a provádět rozsáhlé výzkumné akce, nicméně objem prezentované informace je natolik dostačující, že jim umožňuje (např. v rámci seminární či bakalářské práce) nějaké vlastní menší šetření uskutečnit. Charakteristika obsahu předmětu – ZS:

1) Základní metodologické pojmy I Obecné způsoby poznání. Věda a její sociální souvislosti. Paradigma a jeho složky. Vědecký výzkum. Metody vědy. Vztah teorie a empirie ve výzkumu.

2) Základní metodologické pojmy II Sociální výzkum – předmět a specifika. Výzkum, průzkum, šetření. Metodologie, metoda, technika, metodika. Metoda biografická, historická, srovnávací, statistická a typologická. Případová studie.

3) Základní metodologické pojmy III Výzkum teoretický a empirický, základní a aplikovaný. Dělení výzkumu podle očekávaného přínosu, podle délky trvání, podle frekvence, podle podoby zkoumaného souboru.

4) Základní metodologické pojmy IV Funkce výzkumu. Struktura a strategie výzkumu.

5) Příprava výzkumu I Od zadání výzkumu k jeho cílům. Tvorba konceptuálního rámce zkoumání (včetně odborné přípravy a nezbytných redukcí). Kvantitativní a kvalitativní přístup.

6) Příprava výzkumu II Příprava kvantitativního výzkumu – operacionalizace, znaky a indikátory, hypotézy.

7) Příprava výzkumu III Příprava kvalitativního výzkumu – konceptualizace výzkumného problému, zásady kvalitativního zkoumání. Kritéria kvality zkoumání – validita, reliabilita a reprezentativita kvantitativního a kvalitativního přístupu.

8) Příprava výzkumu IV Projekt výzkumu. Výběr zkoumaných objektů – základní a výběrový soubor, pravděpodobnostní výběry.

9) Příprava výzkumu V Výběr zkoumaných objektů – nepravděpodobnostní výběry, výběry založené na dostupnosti a dobrovolnosti. Výběry v kvantitativním a kvalitativním výzkumu.

10) Základní techniky sběru dat I Volba techniky, standardizace techniky. Experimentální a neexperimentální přístup. Pozorování – základní podoby, role pozorovatele, problémy aplikace.

11) Základní techniky sběru dat II Dotazování ve výzkumu – zásady tvorby otázek.

12) Základní techniky sběru dat III Dotazování ve výzkumu – typy a druhy otázek, řazení otázek.

13) Základní techniky sběru dat IV Dotazník – základní podoby, vzhled, způsoby distribuce. Charakteristika obsahu předmětu – LS:

14) Základní techniky sběru dat V Rozhovor – základní podoby. Role tazatele. Problémy aplikace.

15) Základní techniky sběru dat VI Skupinová diskuse, ohniskové skupiny. Rozhovor s využitím počítače.

16) Základní techniky sběru dat VII Rozhovor a dotazník – zásadní rozdíly. Anketa.

17) Základní techniky sběru dat VIII Studium dokumentů – druhy a podoby dokumentů, vnější a vnitřní analýza.

18) Základní techniky sběru dat IX Obsahová analýza – analytická kategorie, záznamová jednotka, kontextuální jednotka, kvantitativní a kvalitativní přístup. Problémy aplikace.

19) Základní techniky sběru dat X Experiment – základní druhy, typy proměnných, struktury experimentálních situací. Problémy aplikace.

20) Výsledky výzkumu I Vyhodnocování kvantitativních dat – kódování, třídění

1. stupně, základní statistické míry, úpravy znaků.

21) Výsledky výzkumu II Vyhodnocování kvantitativních dat – třídění

2. stupně, podstata statistických testů.

22) Výsledky výzkumu III Vyhodnocování kvalitativních dat – kódování, některé způsoby třídění informací. Zakotvená teorie – základní prvky a způsoby kódování.

23) Výsledky výzkumu IV Sekundární analýza a metaanalýza dat. Interpretace dat – základní principy.

24) Výsledky výzkumu V Redukce jako možné zdroje chyb. Úskalí interpretace statistických údajů.

25) Výsledky výzkumu VI Závěrečná výzkumná zpráva – její význam a struktura.

26) Etické otázky sociálního výzkumu etika výzkumné práce, etika práce se zkoumanými osobami. Povinná literatura: REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů.

1. vyd. Praha : Grada Publishing,

2009. ISBN 978-80- 247-3006-6 Doporučená literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost.

1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum,

1993. ISBN 80-7066-822-9 HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.

1. vyd. Praha : Portál,

2005. ISBN 80-7367-040-2 MAŘÍKOVÁ, H.; PETRUSEK, M.; VODÁKOVÁ, A. aj. Velký sociologický slovník.

1. a

2. svazek.

1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum,

1996. ISBN 80- 7184-311-3 Literatura pro zájemce: FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši.

1. vyd. Praha : Portál,

2000. ISBN 80-7178-367-6 HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat.

1. vyd. Praha : Portál,

2004. ISBN 80-7178-820-1 CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu.

1. vyd. Praha : Grada Publishing,

2007. ISBN 978-80-247-1369-4 JANOUŠEK, J. aj. Metody sociální psychologie.

1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství,

1986. KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum.

1. vyd. Praha : Academia,

1972. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.

1. vyd. Praha : Grada Publishing,

2006. ISBN 80-247-1362-4 STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie.

1. vyd. Brno : Sdružení Podané ruce / Boskovice : Nakladatelství Albert,

1999. ISBN 80-85834-60-X (Albert) Zápočet: Získání zápočtu je podmíněno splněním dvou úkolů. Prvním je pro účastníky prezenčního studia absolvování krátké (cca týdenní) praxe/stáže (např. jako tazatele, kódéra apod.) individuálně domluvené v některé z výzkumných institucí. Z toho důvodu v LS seminář k předmětu neprobíhá, neboť stanovené 2 hodiny týdně slouží jako časová dotace pro tuto aktivitu. Posluchači kombinovaného studia místo praxe/stáže zpracují referát v rozsahu minimálně 7 tištěných stran na předem dohodnuté téma, který je nutné odeslat prostřednictvím e-learningového kurzu (viz dále) nejpozději 14 dní před termínem zkoušky. Tématem práce může být např. recenze či konspekt publikace (kromě povinné a doporučené literatury) nebo odborné stati o některém aspektu z oblasti metodologie sociálních výzkumů, popř. o konkrétním výzkumu, taktéž projekt vlastní výzkumné akce (či závěrečná zpráva o její realizaci) apod. Text musí splňovat základní parametry odborné práce – mít titulní stranu (název katedry a předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování) a alespoň stručný úvod a závěr. Členění do kapitol je vhodné, jejich seznam (tj. obsah práce) není vzhledem k rozsahu nutný. Na konci textu musí být Soupis bibliografických citací, tj. využitých zdrojů (minimálně tři odborné publikace a případně další prameny – odborné časopisy, internetové zdroje apod.). Forma jejich uvádění v textu (odkazy) a jejich zápisu v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům bibliografických norem (viz např. přílohy v Pokynech k vypracování DP a BP umístěných na webových stránkách katedry). Druhým úkolem pro posluchače jak prezenčního, tak kombinovaného studia je splnění testu (Test k ověření znalostí celkový) umístěného za e-learningovým kurzem Metodologie sociálních výzkumů_bc2 zavěšeným v Moodle UK (Klíč ke kurzu obdrží student u vyučující předmětu nebo na sekretariátu katedry). Test je třeba úspěšně složit minimálně 48 hodin před konáním atestace. Zkouška: Přistoupit ke zkoušce lze až po splnění podmínek zápočtu. Koná se prezenční formou a předpokládá se, že při přípravě na ni posluchači využijí vedle vlastních poznámek z přednášek i povinnou literaturu (případně doporučenou či další relevantní prameny) a též e-learningový text Metodologie sociálních výzkumů_bc2 (viz výše). Uvedených 26 obsahových bodů bude shrnuto do 18 atestačních otázek, z nichž jednu si studenti vylosují a po krátké přípravě o ní pohovoří. Případná diskuse během atestace k výsledkům znalostního testu a