AAN120002 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANPR / Bakalářské studium 2014/2015 prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D., PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 2/2, povinný předmět Z / 4 kredity Záměrem předmětu je seznámit studenty se základními oblastmi andragogiky a vzdělávání dospělých, a to především se zaměřením na jednotlivé oblasti vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována také aktuálním tématům vzdělávání dospělých, např. vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Důraz bude kladen především na korektní osvojení si základního přehledu o andragogice a vzdělávání dospělých v České republice. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, motivace k účasti a bariéry
2. Gramotnost a funkční gramotnost
3. Role státu a právní úprava dalšího vzdělávání
4. Vzdělávání dospělých v České republice
5. Vzdělávání seniorů
6. Další profesní vzdělávání
7. Občanské vzdělávání dospělých
8. Formální vzdělávání dospělých v České republice
9. Zájmové vzdělávání dospělých
10. Vzdělávání specifických cílových skupin
11. Poradenství ve vzdělávání dospělých
12. Kvalita a efektivita ve vzdělávání dospělých
13. Projektová příprava edukačních aktivit pro dospělé Povinná literatura: BENEŠ, Milan. Andragogika.
1. vydání. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2580-2. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie.
1. vydání. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-546-2. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice.
1. vydání. Brno: Masarykova univerzita,
2008. ISBN 978-80-210-4779-2. Doporučená literatura: BARTOŇKOVÁ, Hana a Dušan ŠIMEK. Andragogika.
1. vydání. Olomouc: UP v Olomouci, 2002, ISBN 80-244- 0394-3. BENEŠ, Milan. Andragogika: filozofie – věda. Praha: Eurolex Bohemia,
2001. ISBN 80-86432-03-3. BENEŠ, Milan a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti.
1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, ISBN 80- 86432-40-8. BENEŠ, Milan. Andragogika.
1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia,
2003. ISBN 80-86432-23-8. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku.
1. vydání. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava,
2007. JARVIS, Peter. The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge,
2009. ISBN 978- 0-415-41904-8. JARVIS, Peter. Adult education and Lifelong Learning. 3rd. edition. London: RoutledgeFalmer,
2004. ISBN 0-415- 31493-3. KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení.
1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia,
2004. ISBN 80-86432-96-3. PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník.
1. vydání. Praha: Academia,
2002. ISBN 80-200-0950-7. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu.
1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta,
2002. ISBN 80-210-2858-0. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých.
1. vydání. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých.
1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita,
2009. ISBN 978-80-213-2001-7. Zápočet: Zápočet bude udělen za včasné vypracování a kladné ohodnocení písemné práce zaměřující se na jedno z témat disciplíny (viz charakteristika obsahu předmětu). Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce). Obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít alespoň stručný úvod a závěr. Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací – využité zdroje uvedené v textu (odborné prameny, případně další zdroje – odborné časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v soupisu bibliografických citací musí odpovídat formálním požadavkům. Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.