AAN120013 / FILOZOFIE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH KANPR / Bakalářské studium 2019/2020 PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. LS 2/1; povinný předmět Zk / 5 kreditů Cílem kurzu je získat přehled o vývoji filozofického a pedagogického myšlení, které formovalo (sebe)pojetí vzdělávání dospělých a mělo určující vliv na podobu praxe vzdělávání dospělých jako součásti celoživotního vzdělávání a učení se. Důraz je kladen na současné přístupy filozofie vzdělávání dospělých. Náplní seminární části předmětu bude především kritické čtení vybraných pramenů k nadčasovým a aktuálním otázkám filozofie vzdělávání. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Filozofie výchovy a vzdělávání jako obor (otázka hodnot ve výchově a vzdělávání; určování a odůvodnění výchovných cílů; výchovné cíle v pluralistické společnosti; cíle vzdělávání dospělých, otázka političnosti vzdělávání)
2. Základní soudobé teorie učení; učení se jako funkce života; učící se osoba v sociálním kontextu podle Jarvise a Illerise
3. Životní cyklus a učení se ve vztahu k intersubjektivitě; odpovědnost vzdělavatele vůči účastníkům vzděláv ání a vůči společnosti
4. Pozitivismus a novopozitivismus; vývoj chápání vědy; filozofie a jazyk (strukturalismus vs. hermeneutika); problémy poznání a porozumění; dialog a vzdělávání
5. Marxismus a jeho varianty s ohledem na problematiku vzdělávání; koncept kulturní hegemonie
6. Frankfurtská škola / kritická teorie společnosti (zdroje, témata a vývoj; Adorno a Habermas o vzdělávání a učení; teorie polovzdělanosti, nevzdělanosti a neučení)
7. Alternativní teorie vzdělávání a učení (Freire a pedagogika osvobození; jeho následovníci; Illich a myšlenka odškolnění)
8. Pragmatismus (orientace na praxi; zkušenost a vzdělávání v životě jednotlivce a společnosti; vztah vzdělávání a demokracie; Dewey, Lindeman a Mezirow; kritika pragmatismu)
9. Humanistická psychologie a představa seberealizace (učení se dospělých a terapie; Rogers a jeho koncept učení; Knowlesovo pojetí andragogiky a jeho kritika)
10. Představa role vědění a učení v moderní a postmoderní společnosti (vědění a trh; vědění a moc; postmoderní pohledy na subjekt, kulturu, životní styl a učení)
11. Vzdělávání a multikulturalismus (teorie uznání; konceptualizace vztahu většiny a menšin; aplikace na problematiku vzdělávání v soudobém světě – příklad interkulturního dialogu)
12. Vztah filozofie a politiky (vývoj myšlenek/konceptů celoživotního vzdělávání a celoživotního učení ve vzdělávací politice)
13. Hlavní proud soudobé vzdělávací politiky (kritika neoliberalismu a jeho pohledů na vzdělávání a učení) Povinná literatura: BENEŠ, Milan. Andragogika – filosofie – věda. Praha: Eurolex Bohemia,
2001. ISBN 80-86432-03-3. BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál,
1998. ISBN 80-7178-216-5. BREZINKA, Wolfgang. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon,
1996. ISBN 80-7113-169-5. HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál,
2006. ISBN 80-7367-093-3. HAUSER, Michael. Dvě proměny vzdělanosti. In: Michael HAUSER. Cesty z postmodernismu. Filosofická reflexe doby přechodu. Praha: Filosofia,
2012. ISBN 978-80-7007-382-7. s. 38–54. HRUBEC, Marek. Od zneuznání ke spravedlnosti. Kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia,
2011. ISBN 978-80-7007-362-9. Kapitoly 3 a
4. FÜRST, Maria. Filozofie. Praha: Fortuna,
1994. ISBN 80-7168-161-X. PROKOP, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny
20. století. Praha: Karolinum,
2005. ISBN 80-246-1008-6. SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN,
1991. ISBN 80-04-20715-4. Doporučená literatura: ARENDTOVÁ, Hannah. Krize kultury. Čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá fronta,
1994. ISBN 80-204-0424-4. BLECHA, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc,
2000. ISBN 80-7182-112-8. BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek,
2001. ISBN 80-86263-23-1. FROMM, Erich. Obraz člověka u Marxe. Brno: L. Marek,
2004. ISBN 80-86263-53-3. HRUBEC, Marek a kol. Kritická teorie společnosti. Český kontext. Praha: Filosofia,
2013. ISBN 978-80-7007-403-9. JIRSA, Jakub (ed.). Idea univerzity. Praha: Academia,
2015. ISBN 978-80-200-2375-9. KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),
2012. ISBN 978-80-7419-113-8. KOPECKÝ, Martin a kol. Vědění a učení v globalizovaném světě: aktéři a změny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2013. ISBN 978-80-7308-474-5. KUČERA, Zdeněk a Vladimír ŠTVERÁK et al. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum,
1999. ISBN 80-7184-626-0. LASSAHN, Rudolf. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN,
1992. ISBN 80-08-01827-5. LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum,
1996. LIESSMANN, Konrad. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia,
2008. ISBN 978-80-200-1677-5. LIESSMANN, Konrad, P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis: Praha: Academia,
2015. ISBN 978-80-200-2530-2. PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe základních pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum,
2010. ISBN 978-80-246-1833-3. PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum,
2011. ISBN 978-80-246-1901-9. PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum,
2000. ISBN 80-246-0075-5. PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál,
2010. 978-80-7367-756-5. ROGERS, Carl R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál,
1998. ISBN 80-7178-233-5. ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum,
1999. ISBN 80-246-0003-X. Internet encyclopedia of philosophy http://www.iep.utm.edu/ Stanfordská encyklopedie filozofie https://plato.stanford.edu/contents.html Encyklopedie informálního vzdělávání http://www.infed.org/. UNESCO encyklopedie Thinkers on Education http://www.ibe.unesco.org/en/services/publications/thinkers-on-education.html Zkouška: Zkouška probíhá ústní (on-line) formou. Tematické okruhy kurzu představují zároveň i zkušební otázky. Hodnocena je znalost probírané látky a schopnost její samostatné reflexe. Důraz je rovněž položen na přehled povinné a (vybrané) doporučené literatury. Prerekvizita: Prerektvizitou předmětu Filozofie vzdělávání dospělých je předmět Filosofie.