AAN120037 / LEKTORSKÉ DOVEDNOSTI ANPR / Bakalářské studium 2019/2020 PhDr. Jan Gruber, Ph.D. LS 1/1; povinně volitelný předmět Z + Zk/ 4 kredity Cílem předmětu je na základě získaných poznatků z oblasti andragogiky a psychologie uvést účastníky do problematiky práce se skupinou – ve formátu kurzu, semináře, workshopu apod. způsobem, který zdůrazňuje interaktivitu práce, zapojení účastníků do dění na akci a umožňuje adekvátní užití různých metod lektorské práce, aby byla akce pro účastníky co nejpřínosnější. Pozornost bude zaměřena na strukturování programu, efektivní užití didaktických postupů a technik, na konkrétní moderátorskou dovednost, zvládání problematických situací se skupinou účastníků a problematických účastníků. Obsah předmětu:
1. Kompetence lektora (role lektora z hlediska sociálních dovedností)
2. Základní přístupy (behaviorální, humanistický, systemický a kognitivní přístup, NLP)
3. Struktura akce (výkonová křivka, práce s pozorností, didaktika)
4. Začátek akce (stanovení zakázky, ledolamy, efekt prvního dojmu, úvodní kontakt se skupinou)
5. Interaktivní formy výuky v práci se skupinou (typy, struktura a dynamika)
6. Efektivní moderování jako samostatná sociální dovednost (práce s materiály, parafrázování, vedení diskuse, sdílení informací různého typu)
7. Komunikace se skupinou, typy skupin (styl lektorské komunikace, jazyk jako komunikační médium, řeč těla, účastníci podle profesního a věkového složení, docilita účastníků, adaptace formy a obsahu programu)
8. Problémové situace v lektorské práci (typy problémových účastníků, rizikové situace, zvládání konfliktů a jejich prevence)
9. Před akcí (zjištění vzdělávacích potřeb, poptávky, komunikace se zadavatelem, příprava a materiály)
10. Po akci (metody evaluace, uzavření akce, komunikace se zadavatelem, výstupy)
11. Supervize programu práce se skupinou (nastavení efektivní struktury a didaktické formy, zvládnutí tvorby materiálů a výstupů)
12. Supervize dovednosti moderátora (zvládnutí konkrétních situací v roli lektora, mimořádné a náročné situace)
13. Lektorská dovednost v kontextu vzdělávání dospělých (struktura a dynamika týmu v procesu vzdělávání, sociální dovednosti a komunikace v kontextu vzdělávání dospělých) Povinná literatura: LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada
2016. ISBN: 978-80-271-0093-4 MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada,
2013. 172 s. Komunikace. ISBN 978-80-247-4336-3. Doporučená literatura: FLETCHER, Garth J. O., CLARK, Margaret S. (eds.) Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes, Published Online: Blackwell Publishers Ltd 2007 Print ISBN:
9780631212287. Online ISBN: 9780470998557,DOI:
10.1002/9780470998557. MYERS, David G. Social psychology. New York: McGraw-Hill,
2005. ISBN
9738712806222. PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu, Praha: Portál,
2000. ISBN 80-7178-369-2. ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido,
1998. ISBN 80-85931-48-6. ŠOFEROVÁ, Jana. Lektorské finty. Praha: Grada Publishing,
2008. ISBN 978-80-247-2483-6. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Praha: SLON,
1999. ISBN 80-85850-69-9. VÁVRA, Vlastimil. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama,
1990. ISBN 80-7038-128-0. VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál,
2000. ISBN 80-7178-291-2. WATZLAVICK, Paul, Janet D. BAVELASOVÁ a Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace,
1999. ISBN 80-86088-04-9. Zápočet Podmínkou k zápočtu je aktivita v průběhu seminářů a zpracování prezentačních (audiovizuálních) materiálů k lektorskému vystoupení, včetně například prezentace (PowerPoint). Zkouška Ke zkoušce je požadováno zpracování metodiky lektorského vystoupení (cca 20 minut), která bude zahrnovat popis technik, didaktické determinanty (Které prvky ovlivní efekt výuky?) a jejich časovou dotaci.