AAN120041 / APLIKACE METOD VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANPR / Bakalářské studium 2019/2020 PhDr. Tomáš Langer LS 2/1; povinný předmět Z / 4 kredity Předmět se věnuje představení vybraných metod vzdělávání dospělých a možností jejich aplikace v praxi formálního a neformálního vzdělávání dospělých. Důraz je kladen nejen na tradiční, ale i interaktivní a aktivizační metody využívané nejčastěji v praxi dalšího vzdělávání. Výuka kombinuje přímou výuku, praktické semináře s pozvanými hosty a vlastní ukázky studentů. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Klasifikace metod vzdělávání dospělých
2. Přednáška a její aplikace ve vzdělávání dospělých, nástroje pro zvýšení efektivity přednášky
3. Diskusní metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
4. Demonstrování a instruktáž a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
5. Skupinová práce a její aplikace ve vzdělávání dospělých
6. Metody zaměřené na řešení problémů a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
7. Metody zaměřené na rozvoj kreativního myšlení a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
8. Interaktivní a aktivizační metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
9. Koučování a mentorování ve vzd ělávání dospělých
10. Další metody vzdělávání dospělých
11. Práce s učebními pomůckami ve vzdělávání dospělých
12. Práce s didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých
13. Aktuální trendy v oblasti metod vzdělávání dospělých Povinná literatura: HELCL, Zdeněk. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Praha: Grada,
2013. ISBN 978-80-247-4770-5. LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing,
2016. ISBN 978-80-271-0093-4. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-4152-9. Doporučená literatura: BEERMANN, Susanne a Monika SCHUBACH. Hry na semináře a workshopy. 66 kreativních her. Praha: Grada Publishing,
2009. ISBN 978-80-247-2964-0. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání. Praha: NÚV,
2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/profesionalizace-lektoru-jako-cesta-ke-zvyseni-kvality. DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika. Roč. 2012, č. 3, s. 5–6. ISSN 1211-6378. DVOŘÁKOVÁ Miroslava (a Tomáš LANGER). Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi. Roč. 2014 a násl. ročníky. ISSN 2336-5145. HRKAL, Marek. Odprezentuj, Průvodce přípravou prezentace. Brno: BizBooks,
2018. ISBN 978-80-265-0810-6. KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing,
2017. ISBN 978-80-271-0287-7. KLEIN, Zamyat M. 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-4023-2. KLIPPERT, Heinz. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika,
2013. ISBN 978-80-266-0126-5. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga.
3. vyd. Brno: Barrister & Principal,
2015. ISBN 978-80-7485-043-1. LANGER, Tomáš. Určuje kvalitu vzdělávání pouze lektor? Praha: NÚV,
2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/urcuje-kvalitu-vzdelavani-pouze-lektor. LEDDEN, Emma. Úspěšná prezentace. Získejte si své publikum krok za krokem. Praha: Grada Publishing,
2018. ISBN 978-80-247-2912-1. LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer,
2009. ISBN 978-0-470-40304-4. MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora.
2. vyd. Praha: Grada Publishing,
2013. ISBN 978-80-247-4336-3. MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning,
2005. ISBN 978-1-84480-140-4 MÜLLER, Horst. Myšlenkové mapy. Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha: Grada Publishing,
2013. ISBN 978-80-247-5057-6. ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press,
2010. ISBN 978-0-33-523539-1. SVOBODA, Jiří. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha:
1. VOX,
2013. ISBN 978-80-87480-12-0. TRDÁ, Jana. Lektorské finty.
2. vyd. Praha: Grada Publishing,
2011. ISBN 978-80-247-3675-4. Elektronické zdroje: http://ec.europa.eu/epale http://kurzy.epale.cz http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis Zápočet: Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání: • Úspěšné absolvování bezplatného e-kurzu Evropské platformy pro vzdělávání dospělých (EPALE) s názvem Lektorské minimum I. (http://kurzy.epale.cz). Absolvování kurzu student doloží zasláním certifikátu (se svým jménem a příjmením) z tohoto kurzu e-mailem vyučujícímu. • Odevzdání metodického listu k vybrané metodě (podle šablony). • Prezentace aplikace vybraných metod vzdělávání dospělých na konkrétní cílovou skupinu v délce trvání 5 minut, vč. zdůvodnění a diskuse. Prezentace proběhne před studenty s podporou prezentace ve formátu PowerPoint, Keynote nebo Prezi. Témata pro udělení zápočtu budou předem konzultována a schválena vyučujícím. Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Prerekvizitou předmětu AAN120041 Aplikace metod vzdělávání dospělých je předmět AAN120040 Didaktika dospělých.