Charakteristika obsahu předmětu:
1. Role mezinárodních organizací a státu ve vzdělávání dospělých
2. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice
3. Vzdělávání specifických cílových skupin
4. Zájmové vzdělávání dospělých
5. Občanské vzdělávání dospělých
6. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách a její překážky
7. Gramotnost, funkční gramotnost a kompetence
8. Poradenství ve vzdělávání dospělých
9. Další profesní vzdělávání a vzdělávání jako součást řízení lidských zdrojů
10. Rozvoj a vzdělávání pracovníků
11. Učící se společnost, učící se organizace, management znalostí
12. Soudobé hlavní teorie učení
13. Výzkum přínosů vzdělávání a učení se dospělých
AAN120103 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH 1AND / Bakalářské studium 2023/2024
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů
Cílem předmětu je seznámení se základními obsahy a kontexty andragogiky a vzdělávání dospělých. Kriticky reflektována je role mezinárodních organizací a státu včetně jejich role v (mezinárodním) výzkumu vzdělávání a učení se dospělých. Představeny budou koncepty gramotnosti a funkční gramotnosti, učící se společnosti a učící se organizace. Předmět se zaměřuje na analýzu jednotlivých segmentů vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována aktuálním tématům vzdělávání dospělých, například účasti dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Předmět sleduje získání základního přehledu o aktuální situaci a trendech andragogiky a vzdělávání dospělých v České republice a v prostředí, které má na Českou republiku vliv, zaměřuje se na dovednosti vyhledávání a analýzy informací o edukaci dospělých a řešení konkrétních edukačních situací.