Charakteristika obsahu předmětu:
Gerontagogika: předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd
Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah
Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách
Bariéry edukace seniorů. Věkový mainstreaming.
Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení
Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy
Paměť a stárnutí; trénování paměti
Fáze procesu učení: osvojování a upevňování
Zásady efektivního učení se ve třetím věku
Specifické požadavky seniorů na organizaci edukačních aktivit; komunikace ve výuce
Institucionalizace seniorské edukace: univerzity třetího věku; Virtuální univerzita třetího věku, akademie třetího věku; knihovny; další instituce
Preseniorská edukace: cíle; funkce; obsahy. Politika přípravy na stárnutí.
Proseniorská edukace; mezigenerační učení
AAN120119 / GERONTAGOGIKA 1AND / Bakalářské studium 2023/2024
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity
Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širších edukačních, sociálních a kulturních kontextů. Tematizována je především problematika změn docility v závislosti na věku, meze a možnosti efektivního učení se starších dospělých a seniorů, specifických potřeb této cílové skupiny z hlediska organizace edukačních aktivit apod. Gerontagogika je představena rovněž jako interdisciplinární vědní obor zahrnující nejen problematiku metod a forem aktivizace a vzdělávání ve stáří, ale rovněž oblasti proseniorské a preseniorské edukace, její vznik, konstituování a teoretická východiska. Zvláštní pozornost je věnována tématice věkového mainstreamingu a analýze institucionálního zabezpečení seniorské edukace. Sledováno je porozumění zásadním aspektům vzdělávání ve třetím věku a získání předpokladů k realizaci vzdělávacích, osvětových a kulturních aktivit pro danou cílovou skupinu.