AAN200100 / ÚVOD DO ANDRAGOGIKY 1AND / Bakalářské studium 2022/2023 PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 2/1, povinný předmět Z + Zk / 5 kreditů Záměrem předmětu je seznámit studenty se společenskými, politickými, kulturními a ekonomickými kontexty, které vedly k rozvoji vzdělávání a učení dospělých v rámci celoživotního vzdělávání a učení se, a se současným pojetím andragogiky jako vědy a studijního oboru a vzdělávání dospělých jako pole praxe. Akcentovány budou především vědecké základy andragogiky, její vznik a vývoj a myšlenky klíčových představitelů. Důraz bude kladen především na osvojení si základní terminologie a získání přehledu o andragogice jako vědecké disciplíně a o jejím vývoji a aktuální situaci ve světě i v České republice. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Terminologie věd o výchově a vzdělávání
2. Společenské změny a rozvoj vzdělávání a učení se dospělých
3. Koncept celoživotního vzdělávání
4. Koncept celoživotního učení (se)
5. Formální, neformální, informální vzdělávání a učení (se) v dospělosti
6. Andragogika jako vědecká disciplína a studijní obor, vzdělávání dospělých jako pole praxe
7. Vznik a vývoj teorií vzdělávání dospělých do poloviny
20. století
8. Rozvoj andragogiky v kontinentální Evropě od poloviny
20. století
9. Rozvoj andragogiky v anglosaských zemích od poloviny
20. století
10. Vznik a vývoj teoretického zkoumání vzdělávání dospělých v českých zemích
11. Andragogika v systému společenských věd, mezinárodní výzkum vzdělávání dospělých
12. Struktura andragogiky
13. Profese andragoga a profesionalizace práce vzdělavatelů dospělých Povinná literatura: BENEŠ, Milan. Andragogika.
2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing,
2014. ISBN 978-80-247-4824-5. BENEŠ, Milan. Andragogika – teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia,
2003. ISBN 80-86432-23-8. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-546-2. Doporučená literatura: KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2013. ISBN 978-80-7308-493-6. JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge,
2009. ISBN 978-0-415-41904-8. JARVIS, Peter. Adult Education and Lifelong Learning. London: RoutledgeFalmer,
2004. ISBN 978-0-415-31493-0. LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v
20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity,
2010. ISBN 978-80-555-0153-6. MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. Hampshire: Palgrave Macmillan,
2018. ISBN 978-1-137-55782-7. PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. Praha: Academia,
2002. ISBN 80-200-0950-7. ŠERÁK, Michal a kol. Celoživotní učení a sociální politika: vazby a přesahy. Praha: AIVD,
2012. ISBN 978-80-904531-3-5. ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum,
1996. ISBN 80-7184-326-1 Zápočet: Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce v rozsahu nejméně 5 normostran textu. Téma práce je nutné domluvit s vybraným vyučujícím předmětu nejpozději do konce října. Titulní strana odevzdané písemné práce musí obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Text musí mít stručný Úvod a Závěr, měl by být členěn do kapitol (s Obsahem) a musí rovněž obsahovat Soupis bibliografických citací. Práci je třeba odevzdat na e-mailové adresy všech vyučujících alespoň 14 dnů před termínem zkoušky. Zkouška: Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Prerekvizita Předmět Úvod do andragogiky je prerekvizitou předmětu Andragogika a vzdělávání dospělých (AAN200102).