AAN200102 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH 2AND / Bakalářské studium 2022/2023 doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 2/1; povinný předmět Z + Zk / 5 kreditů Cílem předmětu je seznámení se základními obsahy a kontexty andragogiky a vzdělávání dospělých. Kriticky reflektována je role mezinárodních organizací a státu včetně jejich role v (mezinárodním) výzkumu vzdělávání a učení se dospělých. Představeny budou koncepty gramotnosti a funkční gramotnosti, učící se společnosti a učící se organizace. Předmět se zaměřuje na analýzu jednotlivých segmentů vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována aktuálním tématům vzdělávání dospělých, například účasti dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Předmět sleduje získání základního přehledu o aktuální situaci a trendech andragogiky a vzdělávání dospělých v České republice a v prostředí, které má na Českou republiku vliv, zaměřuje se na dovednosti vyhledávání a analýzy informací o edukaci dospělých a řešení konkrétních edukačních situací. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Role mezinárodních organizací a státu ve vzdělávání dospělých
2. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice
3. Vzdělávání specifických cílových skupin
4. Zájmové vzdělávání dospělých
5. Občanské vzdělávání dospělých
6. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách a její překážky
7. Gramotnost, funkční gramotnost a kompetence
8. Poradenství ve vzdělávání dospělých
9. Další profesní vzdělávání a vzdělávání jako součást řízení lidských zdrojů
10. Rozvoj a vzdělávání pracovníků
11. Učící se společnost, učící se organizace, management znalostí
12. Soudobé hlavní teorie učení
13. Výzkum přínosů vzdělávání a učení se dospělých Povinná literatura: BENEŠ, Milan. Andragogika.
2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing,
2014. ISBN 978-80-247-4824-5. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-546-2. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita,
2008. ISBN 978-80-210-4779-2. Doporučená literatura: ADAMS, Lucy. HR disrupted: it's time for something different. Great Britain: Practical Inspiration Publishing,
2017. ISBN 978-1-910056-50-9. ARMSTRONG, Michael. Armstrong's handbook of management and leadership: developing effective people skills for better leadership and management. London: Kogan Page,
2012. ISBN 978-0-7494-6552-0. BENEŠ, Milan. Andragogika. Teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia,
2003. ISBN 80-86432-23-8. ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey
2016. Praha: ČSÚ,
2018. ISBN 978-80-250-2836-0. HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing,
2007. ISBN 978-80-247-1457-8. JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge,
2009. ISBN 978-0-415-41904-8. JARVIS, Peter. Adult education and Lifelong Learning: Theory and Practice. London: RoutledgeFalmer,
2010. ISBN 978-0-415-49481-6 . KALENDA, Jan. Vratký triumf. Vývoj účasti na neformálním vzdělávání dospělých v České republice v letech 1997 až
2015. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně,
2021. ISBN 978-80-7454-986-1. KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. Praha: Eurolex Bohemia,
2004. ISBN 80-86432-96-3. KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2013. ISBN 978-80-7308-493-6. LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v
20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta PU,
2010. ISBN 978-80-555-0153-6. MATTHEWS, Paul. 17 zásadních tipů pro pracovníky v rozvoji lidských zdrojů. Na co si při práci v rozvoji a vzdělávání zaměstnanců dávat pozor. EPALE [online]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/et/node/164946 PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada,
2014. ISBN 978-80-247-5232-7. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta,
2002. ISBN 80-210-2858-0. SENGE, Peter M. Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press,
2007. ISBN 978-80-7261-162-1. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-551-6. UNESCO. Globální zprávy o vzdělávání a učení dospělých 1–5 (GRALE 1–5). Dostupné z: http://uil.unesco.org/adult-education/global-report Zápočet: Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu nejméně 5 stran na téma domluvené s vybraným vyučujícím předmětu. Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem) a obsahovat Soupis bibliografických citací. Zpracovaný text je nutné elektronicky zaslat nejpozději dva týdny před termínem zkoušky na adresy všech vyučujících. Zkouška: Zkouška bude mít podobu znalostního testu, jehož zaměření bude vycházet z témat předmětu (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Prerekvizitou pro zápis předmětu AAN200102 Andragogika a vzdělávání dospělých je předmět AAN200100 Úvod do andragogiky.