Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická a psychologická diagnostika [2]

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN300031

Sylabus

Zkouška z tohoto předmětu probíhá ústní formou na základě vylosovaných otázek, které se kryjí s danými okruhy.

Pojem pedagogicko-psychologické diagnostiky, vztahy mezi ped. a psych. diagnostikou, užití v praxi.

Diagnostická činnost a diagnostická metoda.

Zásady práce s diagnostickými metodami.

Obecná charakteristika a přehled diagnostických metod.

Klinické metody.

Testové metody.

Základní vlastnosti testů.

Klasické didaktické diagnostické metody.

Hlavní kategorie proměnných v diagnostice.

Standardizace.

Osobnost a její vývoj.

Psychopedie.

Etopedie.

Disharmonická osobnost.

Patologické hráčství.

Autismus.

Lehká mozková dysfunkce.

Vývojová dyslexie.

Diagnostika rodiny.

Výchovné metody, styly výchovy.

Diagnostika třídy a sociálních skupin.

Vliv sdělovacích prostředků na děti a mládež.

Poruchy chování.

Historie pedagogicko-psychologické diagnostiky.

Anotace

Psychodiagnostika je vědní disciplína zabývající se zjišťováním duševních vlastností a stavů jedinců v rámci normy i patologického obrazu. Psychodiagnostika představuje nauku o teoretických a metodologických základech rozpoznávání a určování psychologických charakteristik, ve kterých se jednotlivá individua navzájem liší nebo které vystihují aktuální psychický stav člověka, stejně tak jako o metodách, které diagnózu umožňují.

Předmět a strategie psychodiagnostického vyšetření se řídí vždy praktickým účelem, za kterým se provádí.