Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Sociology [2]

Class at Faculty of Arts |
AAN300037

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášená problematika bude členěna zhruba do následujících 24 tematických okruhů, které současně představují otázky ke zkoušce. Předpokládá se, že při přípravě na ni posluchač/ka využije kromě vlastních poznámek z přednášek i doporučenou literaturu (případně další jiné relevantní prameny) tak, aby ke každému tématu načerpal/a odpovídající objem informace. Získání zápočtu je potom podmíněno zpracováním referátu na předem dohodnuté téma, které student/ka přednese na semináři v cca 15-20minutovém vystoupení nebo odevzdá písemně v rozsahu min. 5 stran strojopisu. *

1) Předmět a funkce sociologie I. Sociální rozměr lidské existence. Společnost jako pojem. Protosociologie a vznik sociologie. Předmět sociologie. *

2) Předmět a funkce sociologie II. Diferenciace sociologického přístupu. Základní paradigmata současné sociologie. Vztah teorie a empirie. Systém sociologických disciplín. Funkce sociologie. *

3) Společenský život a vlivy prostředí I. Společenstva rostlin a živočichů. Ekosystémy. Biologické faktory. *

4) Společenský život a vlivy prostředí II. Geografické faktory. Demografické faktory. *

5) Společenský život a vlivy prostředí III. Ekonomické prostředí. Kulturní prostředí. *

6) Sociální seskupení Sociální kategorie, sociální agregáty (náhodné, dav, publikum), společenství (zájmové, profesní). *

7) Sociální skupiny I. Vymezení. Základní znaky. *

8) Sociální skupiny II. Třídění sociálních skupin. Základní typy. *

9) Sociální skupiny III. Sociální pozice. Sociální role. Osobnost a role. Role a konflikt. Komplementární role. Sociální status, prestiž. *

10) Sociální skupiny IV. Sociální hodnoty. Sociální normy. Sociální kontrola. Sociální sankce. Skupinová tolerance. *

11) Socializace jedince Proces socializace. Jeho základní principy, mechanismy, obsahy, činitelé. Resocializace. *

12) Rodina Rodina jako specifická sociální skupina. Její historické podoby a vývoj, základní funkce. *

13) Lidská sídla I. Proces urbanizace. Historické příčiny vzniku lidských sídel. Základní vývojové typy sídel. *

14) Lidská sídla II. Město. Historické funkce městských osídlení. *

15) Lidská sídla III. Venkov (vesnice). Město a venkov - klasické, historické rozdíly a jejich vývoj. *

16) Lidská sídla IV. Typy prostorového uspořádání měst (podle chicagské školy). Město a sociálně patologické jevy. *

17) Kultura Její pojetí a členění. Materiální a nemateriální kultura. Masová kultura. Funkce kultury, její normativní vlivy. Kulturně historická podmíněnost sociálních hodnot a norem. Anomie. *

18) Hodnotově-normativní systémy I. Jejich podoba a jejich vzájemné vztahy v tradiční a moderní společnosti. Věda a politika. *

19) Hodnotově-normativní systémy II. Náboženství. *

20) Hodnotově-normativní systémy III. Právo. Morálka. *

21) Hodnotově-normativní systémy IV. Zvyky a obyčeje: společenská pravidla, sociální rituály, kulturní a umělecké normy. *

22) Hodnotově-normativní systémy V. Móda. Móda a spotřeba. Móda a konformita. Životní styl. *

23) Sociální komunikace I. Proces komunikace. Analýza komunikačního procesu. Informace a komunikace. *

24) Sociální komunikace II. Verbální a nonverbální komunikace. Masová komunikace.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Dvousemestrový kurs Úvod do sociologie má posluchačům zprostředkovat základní úroveň poznatků umožňujících lépe pochopit neodmyslitelné sociologické aspekty oboru, ve své podstatě interdisciplinárního, jehož studium si zvolili. Vedle seznámení se základní terminologií, nezbytnou k obecné orientaci v oblasti společenských věd a k případnému dalšímu, individuálnímu studiu literatury, jakož i k vedení odborné komunikace, by v optimálním případě měl kurs u studentů podnítit zájem o postupné vytváření si vlastního, poučenějšího - sociologickou optikou do určité míry "poznamenaného" - pohledu na sebe sama, na život a svět kolem i na možnosti a způsoby jejich reflexe a interpretace.

Tímto směrem budou též orientovány seminární práce.