1. Vliv sociální struktury společnosti na mezilidskou komunikaci, typy médií
2. Komunikační vzorce a komunikační teorie
3. Tvorba významu mediálního sdělení I: významové jednotky, se kterými média pracují (znak a význam, znak v pojetí Ferdinanda de Saussure, označované a označující, typy znaku (verbální, ikona, symbol))
4. Tvorba významu mediálního sdělení II: jaké znaky média vybírají a jaké řetězce z nich skládají (paradigma a syntagma, mediální paradigma)
5. Slovo a obraz
6. Jak nám média vyprávějí (struktura zpravodajské narace)
7. Mýtické postupy médií (kategorizace a binární opozice, anomální kategorie, strukturované opakování)
8. Je objektivita možná? Lze popisovat realitu? (denotace, konotace, symboly, metafora, dva stupně označování a řetězení stereotypů)
9. Analýza mýtu (Claude Lévi-Strauss)
10. Mytologie ve zprávách médií, mýtická struktura vybraných českých médií
11. Analýza reklamy
12. Zpravodajské postupy a hrátky
Obsah kurzu zprostředkuje komplex základních poznatků nezbytných pro hlubší porozumění mediálním sdělením, zprostředkuje analytický vhled do sdělení elektronických i tištěných medií. Studenti by měli být po absolvování kurzu schopni samostatně analyzovat mediální zprávy a reklamy, měli by umět identifikovat význam mediálních sdělení.