Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými oblastmi didaktiky, a to především se zaměřením na materiální a nemateriální didaktické prostředky, které jsou nejčastěji využívány v oblasti formálního a neformálního vzdělávání dosp ělých. Důraz je přitom kladen především na ty didaktické prostředky, které umožňují efektivní vzdělávání a učení se dospělých tím, že umožňují samostatné a především aktivní zapojení dospělých účastníků do procesu vzdělávání. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni pro konkrétní výukovou situaci zvolit a efektivně použít adekvátní materiální i nemateriální didaktické prostředky. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Didaktika, základní činitele didaktického procesu
2. Didaktické principy a jejich využití ve vzdělávání dospělých
3. Nemateriální a materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých
4. Formy vzdělávání dospělých
5. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na předávání informací – role vzdělavatele, účastníků, výhody a nevýhody těchto metod
6. Přednáška, přednáška s diskusí, demonstrování, instruktáž
7. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na facilitaci učení – role vzdělavatele, účastníků, výhody a nevýhody těchto metod
8. Situační metody, inscenační metody, diskusní metody, práce v malých skupinách, workshop
9. Speciální didaktické postupy a možnosti jejich využití – brainstorming a jeho varianty, metoda pro- kontra, laterální myšlení, synektika, myšlenkové mapy
10. Metody zaměřené na podporu kritického myšlení – role vzdělavatele, účastníků, výhody a nevýhody těchto metod
11. Učební pomůcky a didaktická technika ve vzdělávání dospělých
12. Studijní materiály pro dospělé účastníky vzdělávacích aktivit
13. Prostory pro výuku dospělých a jejich vybavení a uspořádání Povinná literatura: KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika.
1. vydání. Praha: Portál,
2002. ISBN 80-7178-253-X. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido,
2003. ISBN 80-7315-039-5. MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika.
2. přepracované vydání. Praha: ASPI,
2004. ISBN 80-7357-045-9. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika.
2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing,
2007. ISBN 978-80-247-1821-7. Doporučená literatura: BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace: jak vést skupinová setkání.
1. vydání. Kladno: Aisis,
2007. ISBN 80-904071-0-7. FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů.
1. vydání. Praha: Portál,
2008. ISBN 978 -80-7367-471-7. GAGNÉ, Robert, M. Podmínky učení.
1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
1975. ISBN neuvedeno. HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých.
1. vydání. Praha: Karolinum,
1999. ISBN 80- 7184-841-7. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola.
1. vydání. Praha: Portál,
2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KOPECKÁ, Jana. Interaktivita ve vzdělávání dospělých. In: Sborník příspěvků z Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA
2010. Vydání neuvedeno. Olomouc: Univerzita Palackého,
2010. ISBN neuvedeno. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce.
1. vydání. Brno: Společnost pro odbornou literaturu,
2007. ISBN 978-80-87029-12-1. LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer,
2009. ISBN 978-0-470- 40304-4. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.
2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál,
2002. ISBN 80-7178 -631-4. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia.
1. vydání. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-4152-9. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách.
1. vydání. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-246-1. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj.
1. vydání. Brno: Computer Press,
2004. ISBN 80-251-0457-5. Zkouška: Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v sylabu disciplíny.