AAN500008 / ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANDR / Navazující magisterské studium 2014/2015 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 1/1; povinně volitelný předmět Zk / 8 kreditů Cílem tohoto předmětu je hlubší seznámení se segmentem zájmového vzdělávání dospělých, jeho historií, vývojem, strukturou a jednotlivými oblastmi působení. Zvláštní pozornost je věnována otázce volného času a jeho prožívání. Absolvování tohoto předmětu by mělo přispět ke komplexnímu pochopení všech relevantních aspektů konceptu celoživotního učení a jeho aplikace do sféry volnočasových edukačních aktivit. Charakteristika obsahu předmětu:
1) Zájmové vzdělávání (pojem, funkce, obsah)
2) Vymezení základní terminologie (zájmové vzdělávání, mimoškolské vzdělávání, další vzdělávání, neformální vzdělávání, osvěta, lidovýchova, popularizace)
3) Volný čas, jeho klasifikace a funkce (vztah volného času a práce, základní teoretické přístupy)
4) Prožívání volného času (volný čas a životní styl, vzdělávání ve volném čase, vzdělávání pro volný čas)
5) Postavení zájmového vzdělávání ve struktuře vzdělávání dospělých a v konceptu celoživotního učení
6) Historický vývoj zájmového vzdělávání v českých zemích
7) Aktuální situace zájmového vzdělávání v ČR (přístup státu, legislativní zakotvení, významné dokumenty a strategie)
8) Institucionalizace zájmového vzdělávání dospělých
9) Kulturní a estetická edukace (muzea, galerie)
10) Knihovny a jejich role v nabídce zájmově edukačních aktivit
11) Sportovní a pohybová výchova (turistika, cestování), zdravotní výchova
12) Environmentální výchova, vědeckotechnické vzdělávání, chovatelství a hobby
13) Náboženská a duchovní výchova Povinná literatura: ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-551-6. Doporučená literatura: ČORNANIČOVÁ, Rozália. Mimoprofesijné vzdelávanie dospelých – špecifické problémy nielen českej a slovenskej terminologie. In: TURECKIOVÁ, Michaela. (ed.) Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: Educa Service,
2008. ISBN 978-80-87306-00-0. ČORNANIČOVÁ, Rozália, Svetlana CHOMOVÁ, Jarmila STRELKOVÁ a Ján TAZBERÍK. Revitalizácia kultúrneho života v miestnych a regionálnych podmienkach. Bratislava: Národné osvetove centrum,
2005. ISBN 978-80-7121 -255-3. DUFFKOVÁ, Jana, Lukáš URBAN a Josef DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Aleš Čeněk,
2008. ISBN 978-80-7380-123-6 CHOMOVÁ, Svetlana a Miroslav KRYSTOŇ. (eds.). Záujmové vzdelávanie. Teória, metodika, prax. Bratislava: Národné osvetové centrum,
2011. ISBN 978-80-7121-336-9. SPOUSTA, Vladimír, Jiří FUKAČ, Marie ŘEHOŘKOVÁ, Vladimír JŮVA a Jiří PELÁN. Metody a formy výchovy ve volném čase. Kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita v Brně,
1998. ISBN 80 -210 -1275 -7. KNOTOVÁ, Dana. Neformální zájmové vzdělávání dospělých ve volném čase. In: Vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení. Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita,
2006. Ročník LIV. Řada pedagogická. U11. ISSN 1211-6971. KRYSTOŇ, Miroslav a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici,
2011. ISBN 978-80-557-0211-7. KRYSTOŇ, Miroslav. Andragogické aspekty využívania voľného času. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici,
2011. ISBN 978-80-557-0240-7. Non-Vocational Adult Education in Europe. EU: Eurydice,
2007. [online] Dostupné z www: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php/ressources/eurydice/pdf/0_integral/083EN.pdf VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia,
2001. ISBN 80-86384-00-4 Voľný čas – príležitosť na rozvoj kreativity, inovácií a vzdelávania. Bratislava: Národné osvetové centrum,
2009. ISBN 978-80-7121-313-0. VYMAZAL, Jiří. Mimoškolská výchova a vzdělávání dospělých a její institucionální systém v ČSR. Praha: SPN,
1992. Zkouška: Získání atestace je podmíněno ústní prezentací na předem zvolené téma a aktivní spoluúčastí studentů na výuce včetně průběžné přípravy. Obsah i termín vystoupení je nutné domluvit s vyučujícím nejpozději do konce února. Samotná ústní zkouška má podobu diskuse nad jednou vylosovanou otázkou, kdy zadání zkušebních otázek vychází z výše uvedeného přehledu témat.