Charles Explorer logo
🇨🇿

Výchova k občanství

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN500009

Anotace

AAN500009 / VÝCHOVA K OBČANSTVÍ ANDR / Navazující magisterské studium 2014/2015 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 1/1; povinně volitelný předmět Zk / 8 kreditů Cílem předmětu je přiblížení segmentu občanského vzdělávání dospělých a seznámení s jeho ideovými kořeny, historií, teoretickými východisky a konkrétními možnostmi realizace. Hlavní důraz je kladen na aktuální společenské problémy. Předmět je zaměřen na propojení teorie s praktickou aplikací, na aktivní porozumění jednotlivým oblastem a na posilování občanských kompetencí studentů v souvislosti s ideály občanské společnosti. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Výchova k občanství (pojmy, cíle, obsah)

2. Výchozí terminologie (výchova k občanství, občanské vzdělávání, politické vzdělávání)

3. Občasné vzdělávání a jeho postavení ve struktuře vzdělávání dospělých

4. Vývoj občanského vzdělávání v českých zemích od národního obrození po současnost

5. Současné názory na stav občanské společnosti (Beck, Bauman, Bell, Tofflerovi, Giddens, Inglehart ad.)

6. Aktuální situace občanského vzdělávání v České republice

7. Koncept aktivního občanství

8. Role státu; aktivity nadnárodních organizací; dokumenty a strategie

9. Modernita a postmodernita; globalizace

10. Komunity, komunitarismus

11. Účastníci občanského vzdělávání

12. Perspektivy a možnosti rozvoje občanského vzdělávání dospělých

13. Příklady realizovaných projektů Povinná literatura: Analýza občanského vzdělávání dospělých. Brno: Centrum občanského vzdělávání,

2010. Dostupné on-line na: http://www.msmt.cz/file/15064 KOPECKÝ, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Evropě. Povaha, funkce a vybrané národní příklady. Praha: MŠMT,

2011. Dostupné on-line na: http://www.msmt.cz/file/15059 KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia,

2004. ISBN 80-86432-96-3. Zkouška: Získání atestace je podmíněno vypracováním písemné práce na předem závazně dohodnuté téma v rozsahu přibližně 8 normostran. Při zpracovávání seminárního textu je nezbytné zachovávat vhodný poměr mezi teoretickými a praktickými aspekty vybrané tematiky, posuzována bude i formální stránka práce (práce s prameny, grafická podoba apod.) a vlastní přínos studenta. Téma práce (viz seznam níže) je nutné domluvit s vyučujícím nejpozději do konce října a samotný text odevzdat nejpozději 10 dní před termínem konání zkoušky (v elektronické podobě na adresu michal.serak@ff.cuni.cz a v tištěné podobě na sekretariát katedry). Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování písemných prací (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce). Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník, formu studia a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem). Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací (využité zdroje v textu). Ústní zkouška bude mít podobu diskuse nad odevzdaným textem a nad jednou z doplňujících otázek (viz Charakteristika obsahu předmětu). Výchozí témata k seminární práci:

1. Demokracie (pojem, vývoj, znaky, principy); typy demokracie; občan a právo v demokratickém státě; střety hodnot v demokracii

2. Ideologie (pojem, pojetí); ideologie a utopie; politika; politická kultura, vývoj politického myšlení; politika a mravní hodnoty; politický pluralismus; politická participace; krize politiky

3. Občanská společnost a formování občanského sektoru; neziskové organizace, občanská hnutí; občan a stát; veřejná správa, komunální politika; komunity, komunitarismus; obecní samospráva

4. Globalizace (pojem, znaky, pojetí); ekonomická, politická, kulturní globalizace; lokalizace

5. EU, evropanství; historický vývoj evropského cítění; evropské instituce; hlavní dokumenty; sociální politika v zemích EU; postavení ČR v evropském prostoru

6. Interkulturální výchova; multikulturalismus, pluralismus kultur, tolerance; subkultura, kontrakultura; xenofobie; stereotypy a předsudky; problémy imigrantů, azyl, azylová péče

7. Rovnoprávné postavení mužů a žen; gender, feminismus; diskriminace; gender mainstreaming

8. Ekologie; ekologické problémy; jedinec a prostředí; zodpovědnost za životní prostředí; státní instituce, občanská hnutí; globální ekosystém; zrvale udržitelný rozvoj; ekologie versus ekonomie

9. Náboženství (postavení v současném světě); víra; ekumenismus; ateismus, agnosticismus; církve, náboženské společnosti a sekty