AAN500013 / SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
ANDR / Navazující magisterské studium 2011/2012
PhDr. Jan Gruber, Ph.D.
ZS 2/-, LS 1/1; povinně volitelný předmět
Z, Zk / 12 kreditů
Cílem předmětu Sociální psychologie je seznámit posluchače se způsobem sociálně- psychologického myšlení - umožnit jim podívat se na vlastní chování, chování ostatních a společenské jevy okolo sebe s teoretickou výbavou a koncepcemi sociální psychologie tak, aby mohli sociálnímu chování lidí více porozumět a zasadit je do hlubších kontextů. Součástí předmětu bude seznámení se základními metodami sociálně-psychologického výzkumu a jeho aplikace do konkrétních oblastí sociální reality.
Charakteristika obsahu předmětu:
Paradigma (humanistická a evoluční psychologie, teorie her, systemický přístup) a hlavní pojmy (skupina a co s tím souvisí, postoje a normy, motivace a komunikace, socializace a sociální kognice)
Socializace (determinace chování, sociální učení, identita a obranné mechanismy, motivace chování, hodnoty a hodnotové orientace, vnímání morálky)
Malé sociální skupiny (typy, struktura a dynamika, sociální role a status, kooperace a kompetice, skupinové normy)
Velké sociální skupiny (kulturní skupiny a kulturní odlišnosti, subkultury, firemní kultury a normy sdílené velkou sociální skupinou, typy kultur, davy a hromadné chování, virtuální skupiny)
Komunikace a (struktura a formy komunikace, jazyk jako komunikační médium, řeč těla, komunikační styly)
Sociální kognice (postoje, předsudky a stereotypy, problematika gender, národů a fyziologických odlišností)
Sociální psychologie osobnosti (osobnostní typy a charakteristiky důležité v sociální komunikaci, škály interpersonálních vlastností, stabilita a kontextualita interpersonálního chování, způsoby vedení skupin)
Krizové situace (chování v extrémních situacích zahrnující silnou deprivaci potřeb nebo fyzické ohrožení člověka, konflikty, davové jednání, sociální psychologie oběti)
Sociálně-psychologický výzkum (typy pozorování, experiment a nejznámější experimenty v sociální psychologii, dotazníky a ankety, sociometrie a sociomapování, interpretace empirických dat)
Vzdělávání dospělých jako sociálně psychologický proces (struktura a dynamika týmu v procesu vzdělávání, sociální dovednosti a komunikace v kontextu vzdělávání dospělých)
Povinná literatura:
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198- 3.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0690- 7.
VÝROST, J. Sociální psychologie. Praha: ISV, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.): Aplikovaná sociální psychologie. I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.): Aplikovaná psychologie II. Praha: Grada, 200. ISBN 80-247-0042-5.
WATZLAVICK, P., BAVELASOVÁ, J.D., JACKSON, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.
Doporučená literatura:
EVANS, D. Evoluční psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-611-X.
FLETCHER, G.J.O., Clark, M.S. (editors) Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes, Published Online: Blackwell Publishers Ltd 2007 Print ISBN: 9780631212287, Online ISBN: 9780470998557, DOI: 10.1002/9780470998557.
HEWSTONE, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80- 7367-092-5.
HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G.J. Kultury a organizace. Praha: Linde, 2007. ISBN 80-86131-70-X.
MYERS, D.G., Social psychology. New York: McGraw-Hill, 2005.
ISBN 9738712806222.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
VÁVRA, V. <span style="fon