Předmět umožní hlubší porozumění problematice strategického řízení lidských zdrojů v kontextu řízení celé organizace a v systému řízení výkonnosti organizace. Cílem předmětu je seznámení s tématy, která v personální oblasti řeší management organizace a s nástroji, které má k dispozici. Představeny budou koncepty zvyšování výkonnosti organizace prostřednictvím pracovníků, kdy není důležité pouze „co děláme, ale i jak to děláme“. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Postavení a role HR managementu v kontextu řízení firmy • Změny na trhu práce a jejich důsledky pro (HR) management • Systém řízení firmy: Jak a podle čeho management řídí firmu? • Personální management jako součást systému řízení firmy
2. Firemní strategie a strategie v oblasti zaměstnanců • HR strategie a různé přístupy k jejímu formulování a realizaci • Případové studie nejlepších světových firem a jejich vztah k HR managementu
3. Zaměstnanci jako zásadní konkurenční výhoda • Vztah mezi engagementem, pracovní spokojeností, kvalitou zaměstnanců a pracovní produktivitou/výkonností firmy • Základní paradigmata/metafory v oblasti řízení lidí, managementu • Základní HR mýty, co je a co už není HR
4. Koncept strategického HR managementu • Základní otázky a témata SHRM • Trendy v oblasti HR managementu • Základní HR modely a přístupy k řízení lidských zdrojů
5. HR jako strategický partner managementu • HR service delivery model • Role v modelu: HR business partner, centra excelence, centra personálních služeb, HRIS, zaměstnanecké a manažerské HR samoobsluhy
6. Životní cyklus zaměstnance ve firmě a HR procesy • HR procesní model a procesní řízení v HR • HR organizace a možnosti HR uspořádání, HR benchmarking
7. Strategické získávání zaměstnanců, • Nábor, rozmisťování a adaptace v kontextu strategie firmy • Employer branding a profilování firmy na trhu práce
8. Koncepce a přístupy k rozvoji zaměstnanců a k talent management
9. Koncepce a přístupy k hodnocení řízení výkonu firmy/zaměstnanců (integrované systémy řízení výkonnosti – BSC, KPIs)
10. Strategie motivace a odměňování zaměstnanců, engagement zaměstnanců
11. HR controlling a měření přidané hodnoty HR k firemnímu úspěchu • Měření efektivity jednotlivých HR procesů • Měření přidané hodnoty HR • HR Dashboard, Best Practise
12. Change management a přístupy k řízení změn v organizacích • Přístupy k řízení změn, transformace organizací • Organizational Development
13. Patologie v organizacích a psychologické kompromisy v HR managementu Povinná literatura: • Ulrich, Dave: Mistrovské řízení lidských zdrojů. Grada. Praha.
2009. ISBN 978-80-247-3058-5 • Ulrich, Dave: The HR Value Proposition.
2005. Harvard Business School Publishing. ISBN 1-59139- 707-3 Doporučená literatura: • Bedrnová, E. – Nový. I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press,
2007. ISBN 978-80-7261-169-0. • Colllings, J. Jak z dobré firmy udělat skvělou. Praha: Grada,
2008. ISBN 978-80-247- 2545-1. • Covey, S. M. R. Důvěra: jediná věc, která dokáže změnit vše. Praha: Management Press,
2009. ISBN 978-80-7261-176-8. • Drucker, P. Nové reality. Praha: Management Press,1995. ISBN 80-85603-85-3. • Drucker, P. Věk diskontinuity. Praha: Management Press,
1994. ISBN 80-85603-44-6. • Drucker, P. Výzvy managementu pro
21. století. Praha: Management Press,
2000. ISBN 80-7261-021-X. • Hammer, M., Champy, J. Reenginering – Radikální proměna firmy. Manifest revoluce v podnikání. Praha: Management Press,
1995. ISBN 80-7261-028-7. • Ingham I. Strategic Human Capital Management: Creating Value Through People: Elsevier.
2007. ISBN 13-978-0750681346, ISBN 10-0750681349. • Kaplan, R.S. – Norton, D.P. Alignment – systémové vyladění organizace. Praha: Management Press,
2006. ISBN 80-7261-155-0. • Kociánová, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. Grada
2010. ISBN 978-80-247- 2497-3 • Kotter, J. Vedení procesu změny. Praha: Management Press,
2008. ISBN 80-7261- 015-5. • Morgan, G. Images of Organization. London: Sage,
1986. ISBN 10-1412939798, ISBN 13-978-
1412939799. • Peters, T.J., Waterman, R.H. Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda,
1992. ISBN 80- 205-0313 -7. • Senge, P.M.: Pátá disciplína. Praha: Management Press,
2009. ISBN 978-80-7261- 162-1. • Veber, J. Management. Praha: Management Press,
2009. ISBN 978-80-2261-200-0. • Vodáček, L., Vodáčková, O. Management – teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press,
1999. ISBN 80-85943-94-8. Zkouška: Jako předpoklad přístupu ke zkoušce je požadována účast na přednáškách a na konci každého semestru odevzdané recenze na dvě relevantní publikace k daným tématům. Požadavky ke zkoušce jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu.