Charles Explorer logo
🇨🇿

Gerontagogika

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN500043

Anotace

AAN500043 / GERONTAGOGIKA ANDR / Navazující magisterské studium 2014/2015 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 2/1; volitelný předmět Z + Zk/ 6 kreditů Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širokých sociálně-ekonomických, kulturních a edukačních kontextů, jakými jsou např. demografická situace ČR, postavení seniorů v současné společnosti, meze a možnosti jejich docility či analýza vzdělávací nabídky. Absolvování tohoto předmětu by mělo přispět ke komplexnímu porozumění zásadním aspektům seniorského vzdělávání a umožnit studentům v budoucnu realizovat vzdělávací, osvětové a kulturní aktivity vhodné pro uvedenou cílovou skupinu. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Stáří a stárnutí v pohledu aktuálních teoretických konceptů

2. Periodizace lidského života, vymezení sénia

3. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje

4. Demografické aspekty stárnutí společnosti

5. Koncepty aktivního a úspěšného stárnutí

6. Gerontagogika (předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd)

7. Vzdělávání seniorů (význam, funkce, zaměření a obsah)

8. Specifika seniorské edukace

9. Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách

10. Docilita seniorů (psychické a fyzické aspekty stárnutí; paměť; rychlost učení)

11. Specifické požadavky seniorů na organizaci učebního procesu

12. Věkový manistreaming; bariéry edukace seniorů

13. Institucionální zabezpečení (univerzity třetího věku; akademie třetího věku; kluby důchodců; další instituce) Povinná literatura: Andragogika - čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, č. 3/2011 a č. 2/2009. ISSN 1211-6378. CZESANA, Věra a Zdeňka MATOUŠKOVÁ. Účast a bariéry vzdělávání starších osob. Praha: NVF,

2006. [online]. Dostupné na: http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper2_2006.pdf. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team,

2010. ISBN 978-808-7109-199. KOCIANOVÁ, Renata et al. Analysis and comparison of forms and methods for the education of older adults in the V4 countries. Praha: FF UK v Praze,

2013. ISBN 978-80-7308-504-9. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita,

2009. ISBN 978-80-210-5029-7. Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až

2017. Praha: MPSV,

2013. [online]. Dostupné na: http://www.mpsv.cz/files/clanky/14540/III_vlada__Akcni_plan_staruti_.pdf ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,

2009. ISBN 978-80- 7367-551-6. WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, ŠERÁK, Michal, SZYSKA, Michał a Łukasz TOMCZYK. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza "Humanitas",

2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Doporučená literatura: Dlouhodobý záměr seniorského vzdělávání na období 2008 až

2015. Brno: AU3V,

2008. [online]. Dostupné na: http://au3v.vutbr.cz/soubory/DZ_AU3V_CR.doc. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského,

2007. ISBN 978-80-223-2287. ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého,

2004. ISBN 978-80-244-0879-8. E-senior. [online]. Dostupné na: http://www.e-senior.cz. KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada,

2004. ISBN 80-247-0548-6. LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací,

1979. Madridský plán a jiné strategické dokumenty. Praha: Gerontologické centrum a EV public relations,

2007. ISBN 978-80-254-0174-3. Senioři v mezinárodním srovnání

2012. Praha: ČSÚ,

2012. [online]. Dostupné na: http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/p/1417-12. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál,

1999. ISBN 80-7178 274-2. TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press,

2009. ISBN 978-80-251-2104-7. VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav,

2008. ISBN 978-802-1046-276. Zápočet: Získání zápočtu je pro studenty prezenčního i kombinovaného studia podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu přibližně 6 normostran, jejímž obsahem má být shrnutí realizovaného strukturovaného rozhovoru s vybraným seniorem. Požadavky na obsah a podobu tohoto interview musejí být předem konzultované s vyučujícím. Zpracovaný text je nutné odevzdat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky v tištěné podobě na sekretariát katedry a současně zaslat elektronicky na adresu: michal.serak@ff.cuni.cz. Zkouška: Zkouška má podobu diskuze nad předloženou písemnou prací a její součástí je i zodpovězení jedné z vylosovaných otázek, jejichž zadání je totožné s výše uvedenými tematickými okruhy (viz Charakteristika obsahu předmětu). Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny. Podmínkou ke zkoušce je získání zápočtu.