AAN500053 / FORMY A METODY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANDR / Navazující magisterské studium 2019/2020 Dagmar Suissa, MSc. 1/2 LS; povinný předmět Z + Zk / 5 kreditů Předmět je zaměřen na formy a metody vzdělávání dospělých, které představují trendy související se změnami v systémech vzdělávání v kontextu globalizace a nových informačních technologií. Důraz je kladen zejména na transformativní a zážitkové formy a metody rozvoje, vzdělávání a učení se dospělých s ohledem na růstová stádia vývoje dospělých jedinců. Předmět si zároveň klade za cíl zmíněné formy a metody vzdělávání demonstrovat i přístupem k výuce, která bude interaktivní a zážitková. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Trendy v systémech učení se v kontextu globalizace a nových informačních technologií
2. Porovnání obecných trendů v systémech učení se a vzdělávání se situací v českém prostředí
3. Teorie a praxe transformativního učení
4. Heutagogika a personalizace ve vztahu k transformativnímu vzdělávání a učení
5. Stadia růstu dospělých v kontextu vzdělávání a rozvoje
6. Ukázka facilitační metody identifikující stádia růstu dospělých
7. Design vzdělávacích programů a intervencí v závislosti na vývojovém stadiu růstu zaměstnanců
8. Příklady praktického využití nových informačních technologií jako jednoho z trendů v systému vzdělávání zaměstnanců
9. Principy zážitkového učení a ukázka příkladu zážitkové hry
10. Principy simulační hry a ukázka příkladu simulační hry
11. Principy architektury ucelených transformativních rozvojových programů v prostředí organizací
12. Ukázky ucelených transformativních rozvojových programů
13. Případová studie: transformativní rozvojový program v oblasti leadershipu Povinná literatura: BLASCHKE, Lisa Marie. Heutagogy and lifelong learning: A review of heutagogical practice and self-determined learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 56–71,
2012. ISSN 1492 -3831 DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paeadagogica. (17)1, 59–74,
2012. ISSN 1803-7437. HASE, Stewart a Chris KENYON. From andragogy to heutagogy. Ultibase articles, 5(3), 1–10,
2000. PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál,
2010. ISBN 978-80-7367-656-8 ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press,
2004. ISBN 80-251-0457-5. Doporučená literatura: GARVEY BERGER, Jennifer. Jak lidé zrají. Praha: Portál,
2019. ISBN 978-80-262-1553-0. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál,
2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KEGAN, Robert. What” form” transforms. A constructive-developmental approach to transformative learning. In: Knud ILLERIS (ed.) Contemporary theories of learning: learning theorists in their own words. Abingdon: Routledge, 2010, 35–54. ISBN 978-0-415-47343-9 MEZIROW, Jack. Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing education, 1997(74), 5–12,
1997. ISSN 1536-0717. TAYLOR, Edward. An update of transformative learning theory: A critical review of the empirical research (1999–2005). International Journal of Lifelong Education, 26(2), 173–191,
2007. ISSN 1464-519X. Zápočet: Požadavkem k zápočtu je aktivní účast na písemných diskusních fórech o otázkách souvisejících s osnovou předmětu. Zkouška: Zkoušku lze vykonat po získání zápočtu. Zkouška bude mít formu reflektivní eseje, zodpovídající na jednu z předem daných otázek souvisejících s obsahem předmětu.