AAN500054 / PORADENTSVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANDR /Navazující magisterské studium 2019/2020 PhDr. Jan Gruber, Ph.D. LS, 2/1 ; povinný předmět Z + ZK / 5 kreditů Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem poradenské práce a jejich aplikací v činnosti poradce ve vzdělávání dospělých. Pozornost je zaměřena na funkce poradenství ve vzdělávání dospělých, především (ale nejen) v oblasti firemního vzdělávání, dále na klienta v poradenském procesu, roli poradce, vlastní poradenský proces, metodické nástroje a poradenství pro další specifické cílové skupiny dospělých. V prakticky orientovaných seminářích se zaměříme na rozvoj kompetence poradce, jako je dovednost naslouchat, komunikovat s klientem, ale i na prezentaci a argumentaci vzdělávacích programů v prostředí organizací. Budou využívány rovněž případové studie a kazuistiky z poradenské praxe. . Charakteristika obsahu předmětu:
1. Cíle a cílové skupiny poradenství ve vzdělávání dospělých
2. Kompetence poradce ve vzdělávání dospělých
3. Komunikace s klientem v poradenství ve vzdělávání dospělých
4. Poradenský proces a jeho fáze
5. Psychologické aspekty role klienta v poradenství o vzdělávání.
6. Práce se změnou, psychické obrany, vývojové aspekty a typologie osobnosti
7. Souvislosti poradenského procesu - argumentace, evaluace a organizace
8. Hodnotící metody jako podpora poradenského procesu
9. Skupinové a individuální metody poradenské práce
10. Kompetence pro řízení vzdělávací a profesní dráhy
11. Poskytovatelé vzdělávacích služeb a poradenství v e vzdělávání dospělých
12. Poradenství, hodnocení a vzdělávací proces jako ucelený projekt ve vzdělávání a rozvoji dospělých
13. Strategie řízeného vzdělávání dospělých a jejich komunikace v rámci poradenství Povinná literatura: FREIBERGOVÁ, Zuzana. Studijní poradenství ve vzdělávání dospělých. [online] Praha: Národní vzdělávací fond,
2007. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://www.nvf.cz/cms///assets/docs/0a6bd861adf1089cff41131fa8bf71d3/570-0/poradenstvi-pro-dospele.pdf. GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),
1995. ISBN 80-85850-10-9. MPSV. Metodika poradenské práce pro další profesní vzdělávání. [online] Praha: Konsorcium pro Informačně- poradenský systém,
2008. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/esf/projekty/ipsys/cile/metodika Doporučená literatura: DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál,
1997. ISBN 80-7178-134-7. FREIBERGOVÁ, Zuzana. Metodika poradenského procesu realizovaného s uchazeči o zaměstnání na Úřadu práce České republiky: certifikovaná metodika MPSV č.j. 2013/80685-141. [online] Praha: Národní vzdělávací fond,
2013. Dostupné z: http://www.nvf.cz/metodika-poradenskeho-procesu-realizovaneho-s-uchazeci-o- zamestnani-na- uradu-prace-ceske-republiky. FREIBERGOVÁ, Zuzana a Pavlína MAŘÍKOVÁ. Zprostředkování a poradenství pro uchazeče o zaměstnání realizované Úřadem práce České republiky. [online] Praha: Národní vzdělávací fond,
2013. Dostupné z: http://www.nvf.cz/zprostredkovani-zamestnani-a-poradenstvi-pro-uchazece-o-zamestnani-realizovane-uradem- prace-ceske-republiky. GIBSON, Robert L. a Marianne H. MITCHELL. Introduction to Counseling and Guidance. New Jersey: Pearson Education,
2003. ISBN 0-13-094201-4. GLADDING, Samuel T. Counseling: A Comprehensive Profession. New Jersey: Pearson,
2013. ISBN 978-0-13- 265797-6. HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, Lidmila VALENTOVÁ a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta,
2002. ISBN 80-7290-098-6. HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství. Příručka pro země s nízkými a středními příjmy. [online] Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraničních služeb,
2007. ISBN 978-8090400528. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/cz/publikace/karierove-poradenstvi-prirucka-pro-zeme-se-strednimi-a-nizsimi- prijmy.html. KOL. Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. [online] Praha: Dům zahraničních služeb pro Centrum Euroguidance,
2013. Dostupné z: http://www.euroguidance.cz/publikace/mezinarodni-prirucka.pdf. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál,
2006. ISBN 80-7367-181-6. LANGER, Tomáš. Techniky skupinového poradenství. [online] Dostupné z: http://old.nvf.cz/spps/dokumenty/skupinove_poradenstvi.pdf. LANGER, Tomáš. Specifika andragogického poradenství v oblasti zaměstnanosti. Andragogika. Praha: DAHA, 2006, 10 (3). ISSN 1211-6378. LANGER, Tomáš. Skupinové poradenství v nezaměstnanosti. Andragogika. Praha: DAHA, 2007, 11 (3). ISSN-1211 -6378. NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-736-7509-7. NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál,
2000. ISBN 80-7178-197-5. OECD. Career Guidance. A Handbook for Policy Makers. Paris: OECD,
2004. ISBN
9264015191. Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),
2005. ISBN 978-80-86429-36-6. UNESCO. Handbook on career counselling. UNESCO: Paris,
2002. ISBN neuvedeno. Dostupné na: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf. WATTS, Anthony G., a kol. Rethinking careers education and guidance: theory, policy and practice. New York: Routledge,
1996. ISBN 0-415-13975-9. Zápočet: Zápočet je realizován formou tvorby kazuistiky a jejího rozboru v písemné formě, včetně SWOT analýzy. Zkouška: Zkouška je realizována formou následné rozpravy (online) na základě kazuistiky, v návaznosti na rozsah látky uvedené v Charakteristice obsahu předmětu.