AAN500100 / KOMPARATIVNÍ ANDRAGOGIKA
ANDR / navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
ZS 2/1, povinný předmět
Zk / 5 kreditů
Cílem předmětu je seznámení s komparativní andragogikou jako jednou ze základních andragogických disciplín, s jejím předmětem, vývojem, funkcemi a metodami i s podobami systémů vzdělávání dospělých ve vybraných zemích světa a v České republice. Důraz je položen na problematiku aktuálních podob komparativního výzkumu a jeho přínosů z národních a regionálních perspektiv.
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Komparativní přístupy v humanitních a sociálních vědách a komparativní pedagogika 2. Vznik a vývoj komparativní andragogiky – hlavní okruhy zájmu, funkce, nástroje a vývoj, současný stav a perspektivy disciplíny 3. Vznik moderního vzdělávání dospělých a jeho vývoj v 19. století a v první polovině 20. století v komparativní perspektivě 4. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích západní Evropy I 5. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích západní Evropy II 6. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích východní Evropy 7. Specifika vzdělávání dospělých v Severní Americe 8. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Asie 9. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Afriky a Latinské Ameriky 10. Lidovýchova jako koncept vzdělávání dospělých v období první Československé republiky 11. Vznik a rozvoj pedagogiky dospělých v Československu po druhé světové válce 12. Konstituování české a slovenské andragogiky po roce 1989 ve vazbě na světový vývoj oboru 13. Vzájemné ovlivňování národních podob vzdělávání dospělých v podmínkách evropeizace a globalizace, role vzdělávací politiky a expertízy v těchto změnách
Povinná literatura:
MILANA, Marcella. Comparative and Global Policy Studies on Adult Education: Key Patterns in Contemporary Adult Education Research. In: FINNEGAN, Fergal a Bernie GRUMMEL (eds.). Power and Possibility. Adult Education in a Diverse and Complex World. Leiden, Boston: Brill Sense, s. 27–38. ISBN 978-90-04-41332-0. Dostupné na: https://brill.com/view/title/56049
MILANA, Marcella a Tom NESBIT (eds.). Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. Basingstoke: PalgraveMacmillan, 2015. ISBN 978-1-137-38824-7.
RABUŠICOVÁ, Milada a Klára ZÁLESKÁ. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 2016, 26(3), 346–378. ISSN 1805-9511. Dostupné na: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6131/5503
REISCHMANN, Jost a Michał BRON Jr. (eds.). Comparative Adult Education 2008. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2008. ISBN 978-3-631-58235-0.
ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum 1996. ISBN 80-7184-326-1.
Doporučená literatura:
DESJARDINS, Richard. Political economy of adult learning systems: comparative study of strategies, policies and constraints. London: Bloomsbury, 2017. ISBN 978-1-350-07983-0.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7.
EGETENMEYER, Regina (ed.) Adult Education and Lifelong Learning in Europe and beyond. Comparative Perspectives from Würzburg Winter School. Frankfurt am Main: Petr Lang, 2016. ISBN 978-3-653-05973-1.
FEJES, Andreas a Erik NYLANDER (eds.). Mapping out the Research Field of Adult Education and Learning. Cham: Springer, 2019. ISBN 978-3-030-10945-5.
GREGER, Davit et al. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-860-8.
JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-41904-8.
KÄPPLINGER, Bernd a Steffi ROBAK. Changing Configurations in Adult Education in Transitional Times: International Perspectives in Different Countries. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. ISBN 978-3-631-64272-6.
KULICH, Jindra. Komparativní studium andragogiky 1: Metodický průvodce, teoretické základy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN neuvedeno.
MATULČÍK, Július. Teórie výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí. Bratislava: Gerlach Print, 2004. ISBN 80-89142-02-8.
MATULČÍK, Július (ed.). Acta Andragogica 6. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2018. ISBN 978-80-223-4587-3.
PHILLIPS, David a Michele SCHWEISFURTH. Comparative and International Education. An Introducing to Theory, Method, and Practice. London: Continuum, 2007. ISBN 978-1-8470-6059-4.
PÖGGELER, Franz (ed.). The State and Adult Education. Historical and Systematical Aspects. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1990. ISBN 3-631-42011-0.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5.
REISCHMANN, Jost. Essenitial Readings in International and Comparative Adult Education. Ziel, 2021. ISBN 978-3-96557-093-1.
REISCHMANN, Jost, Michal BRON a Zoran JELENC (eds.). Comparative Adult Education 1998: The Contribution of ISCAE to an Emerging Field of Study. Ljubjana, 1999. ISBN 961-6130-27-7. Dostupné z: http://eric.ed.gov/?id=ED430118.
TRNKA, Tomáš. Lidová výchova, jej í teorie, složky, metody a organizace. Ostrava: Profil, 1970.
VLČEK, Petr. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 2015, 25(3), 394–412. ISSN 1805-9511. Dostupné na: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3672/pdf_vlcek
VYMAZAL, Jiří. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In: LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 1996, doslov. ISBN 80-7184-168-4.
UNESCO. Global Report on Adult Learning and Education. Hamburg: UNESCO, 2009. ISBN 978-92-820-1169-0.
Zkouška:
Předpokladem ke zkoušce je vypracování písemné práce ve formě komparativní studie týkající se vybraného jevu či systémů vzdělávání dospělých. Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem). Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací. Předpokládaný rozsah textu je min. 8 normostran. Práci je třeba odevzdat na e-mailové adresy vyučujících alespoň 10 dnů před termínem zkoušky. Alternativou písemné práce je aktivní vystoupení v seminární části předmětu. Téma a pojetí práce či prezentace musí být předem konzultováno s vyučujícími.
Zkouška probíhá formou testu, znění zkušebních otázek vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Kromě zvládnutí obsahu přednášek a seminářů je očekávána samostatná práce s odbornými prameny.