AAN500103 / AAN500125 / ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY 5AND / Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. ZS 2/0; povinný předmět Zk / 4 kredity Předmět uvádí do problematiky speciálněpedagogické teorie a praxe, tj. edukace především osob se zdravotním postižením a sociokulturním vyloučením. Řešená témata představují teoretická východiska oboru, základní terminologii a edukační podstatu speciálněpedagogické intervence. Diskutována je povaha a pozice speciální pedagogiky ve vztahu k jiným pedagogickým disciplínám. Podrobně představena je vnitřní struktura oboru, jeho historie a vyžívané metody. Zvláštní pozornost je věnována problematice těla v kontextu učení, výchovy a vzdělávání. Přiblížen je fenomén variability etap dětství, dospělosti a stáří v kontextu vzdělávání osob se zdravotním postižením. Obsah předmětu se také zaměřuje na systémový rozměr speciální pedagogiky uplatňované u dětí, dospělých a seniorů. Rozebrána je školní a sociálně-pracovní legislativa zaměřená na osoby se zdravotním postižením. Důraz je položen na edukační charakteristiky tradičních cílových skupin a význam podob výchovy a vzdělávání v životě člověka se zdravotním postižením. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Speciální pedagogika – definiční výměr
2. Struktura oboru – proměny a vývoj
3. Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína – pedagogická terminologie oboru
4. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 1
5. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 2
6. Speciálněpedagogická terminologie oboru
7. Psychologie handicapu, socializace
8. Tělo a tělesnění
9. Charakteristika osob s mentálním postižením
10. Charakteristika osob s postižením hybnosti a osob nemocných v kontextu edukace
11. Charakteristika osob s postižením zraku v kontextu edukace
12. Charakteristika osob s postižením sluchu v kontextu edukace
13. Charakteristika osob s autismem v kontextu edukace Povinná literatura: FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika. Praha: Triton,
2008. ISBN 978-80-7387-014-0. HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.
1. díl., Praha: FRSP a Septima,
1997. ISBN 80-7216-006-0. JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum,
2000. ISBN 80-7184-823-9. KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada,
2016. ISBN 978-80-247-5264-8. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada,
2006. ISBN 80-247-1284-9. MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická andragogika – metodika. Olomouc: Univerzita Palackého,
2016. ISBN 978-80-244-3689-0. RENOTIÉROVÁ, Marie a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého,
2006. ISBN 80-244-0873-2. VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál,
2014. ISBN 978-80-262-0602-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,
2014. ISBN 978-80-262-0696-5. VÁGNEROVÁ, Marie et al. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum,
2002. ISBN 80-7184-929-4. VOJTKO, Tibor. Přehled skladebných komponent z latinské a řecké terminologie pro speciální pedagogiku. Hradec Králové: Gaudeamus,
2011. ISBN 978-80-7435-559-2. Doporučená literatura: NOVOSAD Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: PdF UK – Karolinum,
2002. ISBN 80-7290-091-9. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál:
2017. ISBN 978-80-262-1228-7. SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: Masarykova univerzita,
2010. ISBN 978-80-210-5287-1. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada,
2016. ISBN 978-80-271-0095-8. TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta,
2000. ISBN 80-86039-90-0. VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I a II. Praha: Karolinum,
2007. ISBN 978-80-246-1318-5. VOJTKO, Tibor. Speciální pedagogika: čítanka textů k vývojovým etapám oboru 1: 1883–1944. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta,
2010. ISBN 978-80-7290-475-4. Zkouška Předpokládána je aktivní účast při výuce. Podmínkou ke zkoušce je zpracování úkolu zadaného vyučujícím. Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).