AAN500107 / PSYCHOLOGIE UČENÍ DOSPĚLÝCH 5AND / Navazující magisterské studium 2022/2023 doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. LS 2/0; povinný předmět Zk / 4 kredity Obsahem předmětu je problematika lidského učení, s akcentem na učení v dospělosti. Předmět zahrnuje relevantní teoretické a aplikační aspekty. Charakterizovány jsou starší i novější teorie učení. Jevům učení a vyučování nelze porozumět bez znalosti souvisejících psychologických poznatků. Probírány jsou proto důležité kognitivní procesy (zejména pozornost, vnímání, paměť a myšlení), které mají řadu souvislostí s osvojováním vědomostí a pojmových systémů. Kromě kognice je významná i role motivačních činitelů a emocí v procesu učení. V souvislosti se zaměřením předmětu na učení dospělých jsou sledována vývojová hlediska a zejména specifika procesu a výsledku učení v jednotlivých fázích dospělosti. Studenti po ukončení předmětu získají základní orientaci v tématech psychologie učení dospělých, ve smyslu jejich teoretického a metodologického uchopení v rámci soudobého poznání a v možnostech aplikace poznatků v praxi učení dospělých. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Úvod do psychologie učení dospělých, vývoj pedagogicko-psychologického myšlení, psychologie učení ve světě.
2. Vývoj názorů na učení – behaviorismus, kognitivní orientace, humanistická psychologie.
3. Aspekty učení dospělých – druhy učení, teorie učení, zkušenostní učení.
4. Role kognice v učení – vnímání, představivost, pozornost.
5. Role kognice v učení – paměť, myšlení, jazyk.
6. Role motivace a emocí v učení – aktivace a motivace, vnitřní a vnější motivace, emoce a učení.
7. Psychický vývoj v dospělosti – dospělost, zralost, vývoj osobnosti dospělého.
8. Fyziologie učení dospělých – nervová soustava, smyslové orgány, výkonnost dospělých.
9. Pojetí sebevzdělávání, sebeřízené/autoregulované učení.
10. Učení z textu, zkoumání procesu učení z textu, text jako determinanta učení.
11. Transformativní učení, konstruktivisticky zaměřený přístup k procesu učení.
12. Psychologie vyučování dospělých – způsobilost k učení, osobnost učitele dospělých.
13. Vzdělávání v organizaci – kultura organizace, znaky dobrého učebního prostředí. Povinná literatura: HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum,
1999. ISBN 80-7184-841-7. KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada,
2011. ISBN 978-80-247-2433-1. PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada,
2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2853-2. Doporučená literatura: ATHANASOU, James A. (ed.). Adult educational psychology. Rotterdam: Sense Publishers,
2008. ISBN 978-90-8790-553-8. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál,
2001. ISBN 80-7178-463-X. HOARE, Carol (ed.). Handbook of adult development and learning. New York: Oxford University Press,
2006. ISBN 978-0-19-517190-7. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,
2013. ISBN 978-80-262-0174-8. PETŘKOVÁ, Anna. Psychologie učení a vzdělávání dospělých. Olomouc: Hanex,
2006. ISBN 80-85783-63-0. PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia,
2007. ISBN 978-80-200-1499-3. SCHUNK, Dale H. Learning theories: an educational perspective. Upper Saddle River: Pearson education,
2008. ISBN 978-0-13-243565-9. TENNANT, Mark. Psychology and adult learning. New York: Routledge,
2006. ISBN 0-415-37335-2. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál,
2015. ISBN 978-80-262-0714-6. Zkouška: Zkouška má formu písemného testu zahrnujícího probíraná témata. Požadavkem ke zkoušce je písemné zpracování a přednesení ve výuce zvoleného tématu z oblasti studia psychologie učení dospělých. Témata si studentky/studenti vybírají na základě zadání vyučujícího.