Charakteristika obsahu předmětu:
1. Cíle a cílové skupiny poradenství ve vzdělávání dospělých2. Kompetence poradce ve vzdělávání dospělých3. Komunikace s klientem v poradenství ve vzdělávání dospělých4. Poradenský proces a jeho fáze5. Psychologické aspekty role klienta v poradenství o vzdělávání.6. Práce se změnou, psychické obrany, vývojové aspekty a typologie osobnosti7. Souvislosti poradenského procesu - argumentace, evaluace a organizace8. Hodnotící metody jako podpora poradenského procesu9. Skupinové a individuální metody poradenské práce10. Kompetence pro řízení vzdělávací a profesní dráhy11. Poskytovatelé vzdělávacích služeb a poradenství v e vzdělávání dospělých12. Poradenství, hodnocení a vzdělávací proces jako ucelený projekt ve vzdělávání a rozvoji dospělých13. Strategie řízeného vzdělávání dospělých a jejich komunikace v rámci poradenství
AAN500111 / PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH 5AND / Navazující magisterské studium 2023/2024
PhDr. Jan Gruber, Ph.D.
LS 2/1; povinný předmět
Z + ZK / 5 kreditů
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem poradenské práce a jejich aplikací v činnosti poradce ve vzdělávání dospělých. Pozornost je zaměřena na funkce poradenství ve vzdělávání dospělých, především (ale nejen) v oblasti firemního vzdělávání, dále na klienta v poradenském procesu, roli poradce, vlastní poradenský proces, metodické nástroje a poradenství pro další specifické cílové skupiny dospělých. V prakticky orientovaných seminářích se zaměříme na rozvoj kompetence poradce, jako je dovednost naslouchat, komunikovat s klientem, ale i na prezentaci a argumentaci vzdělávacích programů v prostředí organizací. Budou využívány rovněž případové studie a kazuistiky z poradenské praxe.