Cílem předmětu je představit proměny vzdělávání dospělých jako sociálního fenoménu, který je výrazně ovlivňován globalizačními změnami a sám se na nich do jisté míry podílí. Přiblíženy jsou podoby reflexe procesu globalizace od sedmdesátých let 20. století k dnešku. Představeny jsou základní rozměry globalizace (sociální, ekonomický, politický a kulturní) a jejich souvislosti s procesy vzdělávání a učení. Následně se pozornost soustředí přímo na to, jak proces (především ekonomické) globalizace ovlivňuje sféry vědy a vzdělávání. Samostatně je řešena podoba vazeb mezi globální migrací a vzděláváním či sociální exkluzí a vzděláváním. Sledován je také fenomén
(globálního) trhu se vzděláváním. Detailně probírána je problematika učení se dospělých v prostředí
(globalizovaných) občanských organizací a sociálních hnutí. Zvláštní pozornost je věnována problematice vztahu mezi (udržitelným) rozvojem a vzděláváním dospělých, jak ji lze sledovat v interpretaci OSN/UNESCO.
Problematika je tematizována jak s ohledem na západní kontext, tak na jiné kulturní kontexty.