Charles Explorer logo
🇨🇿

Koučink a mentorink k rozvoji organizace

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN500124

Anotace

AAN500124 / KOUČINK A MENTORINK K ROZVOJI ORGANIZACE 5AND / Navazující magisterské studium 2023/2024 Ing. Roman Chudoba, MSc., PhDr. Norbert Riethof, Ph.D. ZS 1/1; povinně volitelný předmět Zk / 4 kredity Předmět se zaměří na současné pojetí koučovacího a mentorovacího přístupu v rozvoji dospělého člověka, a to především v organizačním kontextu. Pozornost bude věnována přehledu teoretických východisek, současných hlavních směrů koučování a mentorování na úrovni metody, procesu, filozofie a řízeného eklekticismu, rovněž jejich kritickému zhodnocení. Předmět umožní si vybrané přístupy vyzkoušet. Obsah předmětu zahrnuje i představení širšího kontextu a aspektů využití koučování a mentorování v organizacích pro zajištění dlouhodobě udržitelného výkonu a adaptace na měnící se prostředí. Kriticky budou nahlédnuty otázky zajišťování kvality a skutečného přínosu či úskalí při využívání koučování a mentoringu – akreditace koučů a mentorů, supervize, návrh a řízení koučovacích a mentorovacích schémat, otázky moci a etiky. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Současné potřeby a výzvy organizačního rozvoje, dialogické formy organizačního rozvoje – rozhovor a reflektivní praxe (úloha dialogu a výchozí postoje; úloha vztahu a očekávání při rozvoji lidí – tzv. pygmalion efekt; odraz principů sociálních forem rozvoje v koučinku a mentoringu)

2. Základní modely používané pro efektivní koučování a mentorování

3. Kompetence a kapacity kouče a mentora (současné užívané kompetenční modely a jejich využití při hodnocení schopností koučů a mentorů)

4. Psychologie organizačního rozvoje I. (východiska: psychodynamická, transakční analýza, systemika, existenciální)

5. Psychologie organizačního rozvoje II. (gestalt a celostní přístupy v koučování; vlivy z kognitivně behaviorální terapie, neurolingvistického programování a procesově orientovaných přístupů)

6. Koučování v týmu a skupinové koučování (teorie pole; skupinová dynamika a procesy; úskalí kolektivního kontraktu kouče a všech zúčastněných stran)

7. Hranice práce kouče a mentora, téma moci v koučování, konflikty rolí, manipulace a zneužití role kouče nebo mentora pro prosazení partikulárních zájmů v organizaci

8. Význam supervize pro práci kouče a mentora a zajišťování skutečného přínosu jejich práce pro organizace (funkce supervize: normativní, formativní a restorativní; metasupervize)

9. Změnové strategie/transformace, vertikální rozvoj člověka a kolektivu (O’Fallon), základní typologie organizačních kultur a jejich vliv na volbu rozvojové strategie (např. teorie U-Shape – Sharmer, vertikální rozvoj organizací - Laloux), systemický přístup k rozvoji jednotlivců a organizací

10. Koučink, mentoring, supervize a leadership – vertikální rozvoj pro leadery

11. Návrh, řízení a hodnocení schémat koučování a mentorování pro potřeby rozvoje organizací

12. Prostředí koučování a mentorování v České republice (akreditace, profesní sdružování, vzdělávání)

13. Etické aspekty koučování (etické otázky a dilemata v koučování) Zkouška Ke zkoušce z předmětu Koučink a mentorink k rozvoji organizace je požadováno zpracování písemné práce v rozsahu 8 normostran zadané vyučujícími. Písemnou práci je třeba odevzdat vyučujícím v elektronické podobě nejpozději deset dní před termínem zkoušky. Ústní zkouška je rozpravou k písemné práci v kontextech obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Kapacita předmětu je omezena – maximálně 16 studentů. Přednost mají zapsaní studenti KANPR z ročníku studia, pro který je předmět podle doporučeného studijního plánu (viz web katedry) určen. Prerekvizitou předmětu Koučink a mentorink k rozvoji organizace je předmět Mezinárodní řízení lidských zdrojů a jeho interkulturní aspekty (AAN500106).