Charakteristika obsahu předmětu:
1. Speciální pedagogika – definiční výměr pedagogické disciplíny
2. Speciální andragogika a speciální gerontagogika – definiční výměr oborů, výchozí terminologie
3. Křesťanská etika a morálka jako východisko vztahu západní společnosti k člověku se zdravotním postižením
4. Dospělost a její variabilita
5. Jinakost a další otázky lidského bytí
6. Edukace dospělých v kontextu lidských potřeb
7. Ideologie ve vzdělávání
8. Význam spolkové činnosti pro životní uplatnění dospělého člověka se zdravotním postižením
9. Didaktické aspekty edukace člověka s mentálním a tělesným postižením
10. Didaktické aspekty edukace člověka se zrakovým postižením
11. Didaktické aspekty edukace člověka s postižením sluchu
12. Didaktické aspekty edukace člověka s poruchami chování
13. Didaktické aspekty edukace nemocného člověka
AAN500123 / Speciální pedagogika dospělých
ANDR /Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
LS 2/0; povinný předmět
Zk / 4 kredity
Předmět se zaměřuje na edukaci dospělých osob se zdravotním postižením, nemocí a společensko-kulturním vyloučením v kontextu pracovního uplatnění a kvality života, na možnosti a limity edukace, respektive kvalifikace dospělých, v souvislosti se zdravotním postižením, nemocí a společensko-kulturní jinakostí. Důraz je kladen na teoretická východiska edukace dospělých a altruistického jednání jako podstaty pomáhajících profesí a na specifika cílové skupiny zdravotně postižených dospělých ve vztahu k možnostem uspokojování potřeb seberealizace, partnerských vztahů apod. Představeny jsou sféry speciálněpedagogického poradenství pro dospělé a speciálněpedagogické diagnostiky dospělých, problematika zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice. Pozornost je věnována zvláštnostem edukace dospělých s mentálním postižením a autismem, dospělým s tělesným postižením a nemocí, s poruchami chování, s postižením sluchu, poruchami komunikace a s postižením zraku.