Charles Explorer logo
🇬🇧

Poetics of Poetry, Prose Fiction and Drama

Class at Faculty of Arts |
ABO100160

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vyučuje:

PhDr. Pavel Jiráček, CSc.

Forma: základní seminář, 2 hod. týdně, 2 semestry - předmět bakalářského studia

Požadavky pro získání atestace: 1 větší text

TEXTY: 1. POETIKA A ?

A) TEORIE INFORMACE - TEORIE KOMUNIKACE

Roman Jakobson: Lingvistika a poetika. In: Poetická funkce. Praha 1995

Jiří Levý: Bude literární věda exaktní vědou? Praha 1971 (Teorie informace a literární proces)

Max Bense: Teorie textů. Praha 1967 (teorie estetické komunikace)

Ján Sabol, František Štraus: Základy exaktného rozboru verša. Bratislava 1969

Teorie verše. Brno 1966

Teorie verše II. Brno 1968

Jiří Levý: Předběžné poznámky k informační analýze verše. Slovenská literatúra 11.1964

Jiří Levý: Teorie informace a literární proces. Česká literatura 4. 1963

Jiří Levý: Matematický a experimentální rozbor verše. Česká literatura 3. 1964

B) SÉMIOTIKA

Jan Mukařovský: Umění jako semiologický fakt. In: Studie I. Brno 2000

Roland Barthes: Základy semiologie. In: Nulový stupeň rukopisu ? Základy semiologie. Praha 1967, 2. vyd. in: Kritika a pravda. Praha 1997

Miroslav Červenka: Významová výstavba literárního díla. Praha 1992

Marie Kubínová: Umělecké dílo jako znak a problémy jeho významu. In: Sondy do semiotiky literárního díla. Praha 1995

Jiří Levý: Bude literární věda exaktní vědou? Praha 1971 (Sémantika verše)

Marie Kubínová: V území slov. Praha 1988

Umberto Eco: 1 kapitola z: Šest procházek literárními lesy (přel. Bronislava Grygová), Olomouc 1997, s. 101 ? 129.

Jurij Lotman: Štruktúra umeleckého textu. Bratislava 1990

C) LINGVISTIKA jazyková úroveň hlásek jazyková úroveň morfémů a slabik jazyková úroveň slov jazyková úroveň vět jazyková úroveň nadvětná

Jan Mukařovský: Fonologie a poetika. In: Studie z poetiky. Praha 1982

Miroslav Červenka: Poetika a fonologie: disharmonické momenty. In: Obléhání zevnitř. Praha 1996

Bohuslav Hála: Fonetika v teorii a v praxi. Praha 1975

Miroslav Červenka: Mukařovského ?fónická linie? a rozbor veršové intonace. Česká literatura 3 1991.

(k tomu: Jan Mukařovský: Souvislost fonické linie se slovosledem v českých verších. Intonace jako činitel básnického rytmu. In: Studie z poetiky. Praha 1982)

Zdena Palková: Rytmická výstavba prozaického textu. Praha 1974

Roman Jakobson: Poezie gramatiky a gramatika poezie. In: Poetická funkce. Praha 1995

Jan Mukařovský Jazyk spisovný a jazyk básnický (1932). In: Studie z poetiky. Praha 1982

Jan Mukařovský: O jazyce básnickém. In: Studie z poetiky. Praha 1982

Jan Mukařovský: Obecné zásady a vývoj novočeského verše. In: Studie z poetiky. Praha 1982

Jurij Tyňanov: Problém básnického jazyka. In: Literární fakt. Praha 1988

Miroslav Červenka, Milan Jankovič, Marie Kubínová, Marie Langerová: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha 2002

František Miko: Text a štýl. Bratislava 1970

Vladimír Propp: Morfologie pohádky. In: Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany 1999

Franz Stanzel: Teorie vyprávění. Praha 1988

Lubomír Doležel: Narativní způsoby v české literatuře. Praha 1993

Tzvetan Todorov: Poetika prózy. Praha 2000

KOGNITIVNÍ LINGVISTIKA

Roman Jakobson: Dva aspekty jazyka a dva typy afatických poruch. In: Poetická funkce. Praha 1995

George Lakoff, Mark Johnson: Metafory, kterými žijeme. Brno 2002

Mark Turner: Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno 2005

D) PSYCHOLOGIE

Otakar Zich: O typech básnických. Praha 1937

Roman Jakobson: Podprahové pořádání jazykových prvků v poezii. In: Poetická funkce. Praha 1995

Sigmund Freud: O literatuře ..

Jiří Pechar: Prostor imaginace. Praha 1992

Michal Černoušek:

Gaston Bachelard: Psychoanalýza ohně (Voda a sny, Vzduch a sny, Země a snění vůle, Poetika snění). Praha 1994

Carl Gustav Jung: ?O archetypech kolektivního nevědomí? [1935], In: Výbor z díla II. Archetypy a nevědomí. Brno 1997

Northrop Frye: Anatomie kritiky. Brno 2003

E) FILOSOFIE

Roman Ingarden: Umělecké dílo literární. Praha 1989

Emil Staiger: Základní pojmy poetiky. Praha 1969

Martin Heidegger: Řeč. Básnicky bydlí člověk. In: Básnicky bydlí člověk. Praha 1993

Paul Ricoeur: Čas a vyprávění II. Praha 2002

Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Praha 1993

Michel Foucault: Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994

Zdeněk Mathauser: Mezi filosofií a poezií. Praha 1995

Lubomír Doležel: Fikce a možné světy. Praha 2003

Miroslav Červenka: Fikční světy v lyrice. Praha 2003

F) ESTETIKA

Jan Mukařovský: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Studie I. Brno 2000

Jan Mukařovský: Básnické pojmenování a estetická funkce jazyka (1938). In: Studie z estetiky. Praha 1982

Jan Mukařovský.: Místo estetické funkce mezi ostatními (1942). In: Studie z estetiky. Praha 1966,

Jan Mukařovský: Záměrnost a nezáměrnost v umění (1943). In: Studie z estetiky. Praha 1966

Miroslav Červenka: Literární artefakt. In: Obléhání zevnitř. Praha 1996

Zdeněk Pešat: Artefakt, estetický objekt, konkretizace. In: Tři podoby literární vědy. Praha 1998

Milan Jankovič: Estetická funkce a dynamika významového sjednocení. In: Nesamozřejmost smyslu. Praha 1991

Milan Jankovič: Perspektivy sémantického gesta. In: Nesamozřejmost smyslu. Praha 1991

Michail Bachtin: Autor a hrdina v estetickej činnosti. In: Estetika slovesnej tvorby. Bratislava 1988

Karel Chvatík: Strukturální estetika. 2. vyd. Brno 2001

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Zaujetí literárně teoretického postoje k literárnímu dílu je v semináři iniciováno především společným čtením a promýšlením odborných textů, které znamenají významné metodologické posuny ve vytváření intelektuálních konceptů literárního díla.

Seminář je zaměřen především na poezii. Literárně teoretický postoj je v semináři konfrontován s přirozeným (čtenářským) postojem prověřováním probíraných konceptů nad lyrickým dílem. Je nutné si však neustále uvědomovat, že jednotlivé poznávací prototypy stále zůstávají pouhými nástiny předmětu (literárního díla), které v Husserlově smyslu nemohou nikdy vyčerpat obsah jeho bytí, protože ?konečnost projevující se v perspektivním charakteru našeho vnímání je jistým rysem Bytí, a ne dokladem naší omezenosti? (Barbaras 2005: 27).

Další rozměry do literárně teoretického seminárního myšlení bude přinášet aktuální kognitivní projekt (experimentální psychosémantický výzkum jednoho aspektu lyrického díla), který bude společně sledován a komentován během celého semestru, od empirického výzkumu až k napsání odborné práce.

Kreativita literárněvědné mysli studentů bude též rozvíjena cílenými úkoly tvořivého psaní jako sebereflexe literárního Já studenta, rozbory pokusů budou směřovat k poetické literární analýze.