Charles Explorer logo
🇨🇿

Česká literatura 20. století II (po roce 1939)

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100177

Sylabus

Česká literatura 20. století II (od roku 1939)

Vyučuje: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.,

Forma: základní seminář, 2 hod. týdně, 2 semestry - předmět v rámci Literární historie A - C

Tematické okruhy (na ZS i LS): 1) Veřejný kulturní prostor 1945-48 a) Konceptualizace válečné zkušenosti: Jedinec a/versus Dějiny

Četba:

Hrubín, František: Jobova noc

Kolář, Jiří: Ódy a variace

Hostovský, Egon: Úkryt

Weil, Jiří: Život s hvězdou b) Boj o program, institucionalizaci a volba mezi "návratem" a realizací "utopie": agitační a volební plakáty či dobová hudba jako kontextové pozadí

Četba:

Drda, Jan: Němá barikáda

Holan, Vladimír: Rudoarmejci 2) Mytologizační potenciál poúnorové skutečnosti a) Kultura ukazující cestu ke šťastnému věku: ideologizované umění

Četba:

Vizuální materiál na webu www.sorela.cz b) Ikonizace Stalina a Klementa Gottwalda: mýtus vůdce a jeho nesmrtelnosti (Stalinův pomník, Gottwaldovo mauzoleum na Vítkově, dobová poezie, próza a publicistika)

Četba:

Brousek, Antonín, ed.: Podivuhodní kouzelníci, Zpěv jedenáctý (přístupné on-line na webu www.sorela.cz) c) Re-interpretace "odkazu klasiků": Jirásek a Fučíkův odznak

Četba:

Kundera, Milan: Poslední máj (1. vyd., 1955) http://www.ustrcr.cz/cs/fucikuv-odznak http://www.ustrcr.cz/cs/jiraskovska-akce d) Mýtus nového člověka: Emil Zátopek jako kulturní produkt (Emil Zátopek, dokumentární film, 1954)

Četba:

Káňa, Vašek: Parta brusiče Karhana

Kolář, Jiří: Prométheova játra 3) "Soft" éra přelomu 50. a 60. let a) Čověk privátní: česká verze americké ?nuclear family? (televize, volný čas) jako pozadí pro literaturu ?života kolem nás?

Četba:

Hrubín, František: Srpnová neděle a Romance pro křídlovku

Kundera, Milan: Majitelé klíčů 4) "Zlatá" šedesátá: emblematizace zápasu o socialismus s lidskou tváří a) Jedinečnost versus mýtická univerzálnost bytí (a taky Jedlička versus Kundera)

Četba:

Jedlička, Josef: Kde život náš je v půli se svou poutí

Kundera, Milan: Žert b) Big beat aneb Sex, drogy a rock´n´roll po česku

Četba:

Hrabě, Václav: Blues pro bláznivou holku c) Princip seriálovosti nahrazující invariant

Četba:

Kundera, Milan: Směšné lásky d) Angažovanost versus distance

Četba:

Smoček, Ladislav: Podivuhodné odpoledne pana Burkeho

Vyskočil, Ivan: Křtiny v Hřbvích aneb Blbá hra e) Verbální a vizuální obrazy roku 1968

Četba:

Kohout, Pavel: Kde je zakopán pes

Pludek, Alexej: Vabank

Procházka, Jiří: Klauni a Hrdelní pře 5) "Konsolidace" a "normalizace" a) Individuální a institucionální budování hranice privátního a veřejného

Četba:

Vaculík, Ludvík: Morčata

Hrabal, Bohumil: Příliš hlučná samota b) Big beat aneb Sex, drogy a rock´n´roll po česku II: To nejhorší z české normalizační pop music c) Vnitřní a vnější perspektiva obrazu totalitární společnosti

Četba:

Havel, Václav: Audience

Kundera, Milan: Nesnesitelná lehkost bytí d) Major Zeman

(analýza vybraných pasáží televizního seriálu) 7) Post-totalitní situace a) Zrod porevolučního bestselleru

Četba:

Viewegh, Michal: Báječná léta pod psa b) Obrazy světa bez minulosti

Četba:

Berková, Alexandra: Magorie

Topol, Jáchym: Výlet k nádražní hale c) Hledání pevných bodů ve světě, který ztratil své binární opozice

Četba:

Hakl, Emil: O rodičích a dětech

Topol, Jáchym: Noční práce

Balabán, Jan: Možná že odcházíme

Němec, Martin: Stodola

Anotace

Seminář se pokusí poodstoupit od ?tradičního? přístupu, zaměřujícího se na dějiny vzniku, recepce a interpretaci velkých textů na pozadí hypotetického kontextu. K textům tohoto typu bude jen odkazovat a naopak se pokusí o analýzu kontextů, do nichž texty ?velké? literatury vstupují.

Jádrem naší konceptualizace bude metafora kulturního prostoru, v němž se prolínají a navzájem kříží, podporují či eliminují různé typy diskursů. Centrem zájmu budou diskursy se silným dopadem, tj. kulturní produkty masového vlivu (pop-kultura).

Interpretační debata v semináři bude analyzovat jednotlivé literární (a pop-kulturní) jevy a projevy v časovém horizontu 1945-1989 s přesahem až do současnosti. Preferovanou metodologií bude kombinace sémiotického přístupu a kulturně sociologického přístupu v pojetí nového historismu.