Tematické okruhy: 1) Metodologický úvod
Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Praha: Československý spisovatel, 1993. vs.
Roger Caillois: Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998.
Pojmy: hra, hraní, hráč (aktivní/pasivní), pravidla a jejich nepřítomnost, účel / bezúčelnost hry, (ne)vážnost hry.
Typologie her.
Hry a dějiny.
Hry genderově příznakové? Hra a psychoanalýza.
Hry a jazyk.
Fenomén hry ve světové literatuře. 2.
Čas: 15. století
Styl, mentalita: humanismus
Hra: relativizace (středověkých) pravidel
Text: Hynek z Poděbrad - Boccacciovské rozprávky (vybraná novela)
Citát: "Jestliže jsme jemu mnoho slibovaly, nechť toho hledá u těch, kdož mu to držeti chtí."
Kontext: česká renesance?
Témata: erotika, emancipace ženy, prožitek přítomnosti, starost o "veřejné mínění". 3. 17. století
Baroko
Dětinské hry světa
J.A. Komenský - Labyrint světa a ráj srdce (vybrané pasáže)
"Kteréž práce nic nebyly než aneb hřičky dětinské".
Kritika antické kultury jako prostoru perverze, zkaženosti a hříšnosti (Tertullianus, sv. Augustin). Disciplinující hry sv. Ignáce z Loyoly. Barokní divadelnost.
Hra Boha. 4.
Doba "předbřeznová"
Romantismus
Hra a/nebo reflexe
K.H. Mácha - Máj (vybrané pasáže)
"Zve k lásky hrám hrdliččin hlas".
Máchovo místo ve hře obrozenců.
Konceptualizace dětství. Hra přírody a hry lidské. Specifické pojetí času (Večer na Bezdězu). 5.
Doba "pobřeznová"
"Kritický realismus"
Loterie
J. Neruda - Povídky malostranské (vybraná povídka)
"Ty nemyslíš než na lutrii!"
Česko-německé (jazykové) hry. Pokus o racionalizaci hry. Portrét měšťanstva (v souvislosti s interpretací dějin také u Čechova "pana Broučka").
Sociální role. 6.
Fin de si?cle
Naturalismus, dekadence
Experiment
K.M. Čapek-Chod - Experiment (vybrané pasáže)
"Ovšem tam, kde není vědomé viny, může býti ještě pořád osudný omyl".
Hra proti společenským normám. Antitetický model partnerských interakcí (Breisky). Člověk jako experiment: průzkum možností. Téma hranic. Okultismus.
Determinace neúspěšnosti hry. Žánr romaneta. "Ženská sociální otázka". Role jazyka. 7.
Soumrak habsburské monarchie
Reflexe první světové války
Hra jako subverze, level 1
J. Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (vybrané pasáže)
"Tahaný mariáš je vážnější věc než celá vojna".
Role Čechů v první světové válce.
Česká povaha, diskuse první (Švejk jako typ). Kreativita Švejkových her s mocenskými strukturami ? 8.
Dvacátá léta
Avantgarda
Hrou k osvobození člověka
Vladislav Vančura: F.C. Ball (vybrané pasáže)
"Nová poezie je hrou, dokonce hrou s ohněm života, hrou, která je měšťácké společnosti nebezpečná" (Teige).
Pozice hry v diskursu avantgardy. Souvislost hry a tance (Isadora Duncan v českém kontextu).
Sport jako nový fenomén: obrazy a interpretace. 9.
Československo mezi Stalinem a Hitlerem
Konec hry avantgardy
Hra dějin
K. Biebl: Zrcadlo noci (vybrané básně), V. Holan: Září 1938 (vybrané básně)
"Až bude skutečnost jiná / Docela jiná než se vám právě jeví / Z unavených arkád / Jako z prázdných mušlí bez ústřic".
"do kontrabasů tanků hrály / dunící chmurné kamiony".
Herní strategie v situaci slabšího hráče. Druhý odboj jako "vysoká hra".
Vize budoucí hry. Člověk v roli něčí loutky ("Trhavě žije, jak jdou drátky, / jež řídí ten, kdo na hru čeká.") 10.
Šedesátá léta
Vymezování hřišť
Hra doopravdy
M. Kundera: Směšné lásky (vybrané povídky)
"Hraný život atakoval náhle život nehraný".
Rozpor mezi individuálními a společenskými hrami. Koncepty her (a také obraz potlačování ludických potřeb) v kontextu doby (Beneš, Linhartová, Michal, Škvorecký).
Hra Boha (a vypravěče). Hledání autenticity. Bariéry: ti druzí, jazyk. Svádění jako hra. Estetický rasismus. Ne/kooperativní hry. Nekontrolovatelné důsledky her (různé podoby neúspěšných pokusů o ukončení hry). Bezchybná hra StB. 11.
Normalizace
Oficiální x neoficiální kultura
Ideologické interpretace her
B. Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále (vybrané pasáže)
"A já jsem najednou viděl na tu dálku ty zprávy z novin, jak ten samý den, zatímco Němci střílejí Čechy, tak já si tady hraju s přirozením".
Obraz hry v diskursech moci. Hrdinství a zbabělost. Hra a zisk. Zužování hřiště. Pasivita hráčů. Tři fáze her v perspektivě popkultury: Lucie, postrach ulice; Discopříběh (zápletka x závěr).
Česká povaha, diskuse druhá (Dítě jako typ). Dítětova hra, nebo hra vypravěče/doby s Dítětem? 12.
Současnost
Reflexe normalizace
Hra jako subverze, level 2
Irena Dousková: Hrdý Budžes (vybrané pasáže)
"Myslim, že jsem vyhrála"
Projevy ideologie v prostoru každodennosti. Podoby víry. Hrdinství a zbabělost.
"Nevhodné otázky" podrývající ustálenost režimní hry. Obraz židů a "cikánů". Jiráskovy Staré pověsti české a jejich dvojí interpretace.
Náplní kurzu je interpretace vybraných literárních textů se zřetelem ke konceptům her a hraní. Texty jsou voleny z kulturního rezervoáru české literatury, počínaje humanismem a konče repertoárem autorky současné (Irena Dousková). Každý tematický blok se bude skládat z 1) konkrétní interpretace literárního díla, 2) kontextualizace, 3) diskuse.
Kurz sleduje několik cílů:
- konfrontace ontologického a sociokulturního pohledu na hru prostřednictvím empirické analýzy konkrétního textového materiálu
- náčrt kulturního vývoje určovaný proměnami konceptualizace jednoho vybraného fenoménu, totiž hry (implicitně je tedy relativizována validita kulturních mezníků vybíraných zpravidla z oblasti politických dějin)
Jinými slovy, otázky, které si budeme pokládat, mohou znít následovně: Mají jednotlivá pojetí her ukotvená ve vybraných literárních textech (pocházejících z časově značně vzdálených horizontů) něco společného? Co daný obraz hry vypovídá o příslušném historickém / politickém kontextu? A naopak, existuje vztah mezi "charakterem epochy" a tematikou literárního díla, nebo je taková interpretace zcela neadekvátní a je záhodno se opírat spíše o rámce určitých žánrů / autorských poetik / postulát "intentio operis" (Eco) a podobně?