Charles Explorer logo
🇨🇿

Pásmové skladby v české meziválečné poezii

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO100279

Sylabus

TEMATICKÉ OKRUHY

1. "Jedné kolemjdoucí" (Ch. Baudelaire) Charles Baudelaire: Květy zla (Praha: SNKLU), 1962, přel. S. Kadlec (nebo jiné vydání Kadlecova překladu)

2. Pásmo (G. Apollinaire) Karel Čapek: Francouzská poezie nové doby (jakékoliv vydání nebo jakékoliv jiné vydání Čapkova překladu)

3. Podivuhodný kouzelník (V. Nezval) Vítězslav Nezval: Básně noci (jakékoliv vydání)

4. Svatý kopeček (J. Wolker) Jiří Wolker: Básně. Spisy Jiřího Wolkra 1 (Praha: SNKLHU)

5. Akrobat, Edison, Signál času (V. Nezval) Vítězslav Nezval: Básně noci (jakékoliv vydání) Vítězslav Nezval: Skleněný havelok (Praha: Fr. Borový), 1932 (nebo jiné vydání Signálu času)

6. Panychida (V. Závada) Vilém Závada: Básně (Praha: NLN), 2006 (nebo jiné vydání)

7. Nový Ikaros (K. Biebl) Konstantin Biebl: Nový Ikaros (Praha: Čs. spisovatel), 1978 (nebo jiné vydání)

8. Mluvící pásmo (M. Součková) Milada Součková: Kaladý. Svědectví. Mluvící pásmo. Dílo Milady Součkové 3 (Praha: ERM, Prostor)

Anotace

Kurz je věnován tzv. pásmovým skladbám v české meziválečné poezii. Semináře budou mít podobu diskuze nad přečtenými básnickými a/nebo odbornými texty a nad souvisejícími literárněhistorickými, literárněteoretickými a poetologickými tématy.

Diskuze se soustředí především na druhový a žánrový statut pásmových skladeb, na jejich ústřední motivické a tematické okruhy, na základní (makro- a mikro)kompoziční postupy (litanie, asociace, hudební kompozice atd.) a v neposlední řadě na jejich intertextový rozměr. Cílem kurzu je v první řadě bližší seznámení studentů s vybranými básnickými skladbami a jejich poetikou, v druhé řadě stanovení konstitutivních rysů žánru pásma a jeho místa v žánrovém systému české meziválečné poezie.