I. Zimní semestr
● Kontext symbolismu. Idea syntetismu a nové poezie
Otokar Březina – Svítání na západě (1896)
● Problematika umělecké dekadence. „Na radikálním křídle moderny“…
Jiří Karásek ze Lvovic – Gotická duše (1900)
● Kontext postsymbolistního slovesného umění I. Skepse
Karel Toman - Torzo života (1902)
● Kontext postsymbolistního umění II. Experiment
Josef Čapek: Vodní krajina; Almanach na rok (1914)
● Kontext postsymbolistního umění III. Vize
S. K. Neumann: Nové zpěvy (1918)
II. Letní semestr
● Devětsil a Nové umění proletářské (1922). Revoluce
● Seifert – Nezval. Dvě podoby devětsilské proletářské poezie
● Poetismus (1924). Program
● Pantomima (1924). Poezie pro pět smyslů
● Karel Teige: Manifest poetismu (1928). Rekapitulace a výhledy
● Deset let surrealismu (1934)
● Vítězslav Nezval: Absolutní hrobař (1937)
● Surrealismus proti proudu (1938)
Přednáška je koncipována jako dvousemestrální kurz, jehož cílem je nastínit prostřednictvím vybraných charakteristických textů a dobového kontextu některé z určujících dominantních tendencí a směrů české literatury 1. poloviny 20. století. Smysl kurzu spočívá nejen v získání určité sumy znalostí o vymezeném období, ale také ve vypěstování postoje, který tkví v neustálé konfrontaci individuální čtenářské zkušenosti a jejího vztahu k dobovému literárnímu a šířeji kulturnímu kontextu.
Jednotlivé básně, prózy či odborná (popř. esejistická) pojednání budou prezentovány nejen jako objekty textové analýzy, ale také jako zástupky širších problémových okruhů, proměnlivých – a tedy živých – pouze díky neustálé konfrontaci s proměňujícím se chápáním celku literatury daného období. Dvousemestrální kurz je volně rozdělen na dvě části, které budou opřeny o dvě kontextová těžiště.
První část, přibližně vymezená zimním semestrem, bude věnována problematice literárního a uměleckého modernismu, druhá část, vymezená letním semestrem, pak problematice meziválečné umělecké avantgardy.