Tematické okruhy:
1) Věc-detail ("zátiší") jako prvek konstruující intimní kód vyprávění (deníky, zpovědi, …) Franz Kafka: Deníky Bruno Schulz: Skořicové krámy, Sanatorium na věčnosti Sándor Márai: Zpověď Daniela Hodrová: Trýznivé město
2) Věc-ornament, mezi mýtickým a manýristickým vyprávěním Witold Gombrowicz: Kosmos Milorad Pavić: Chazarský slovník Dragan Velikić: Astrachán
3) Věc jako vizuální objekt v textu W.G. Sebald: Vystěhovalci, Austerlitz
4) Básnická řeč - mluvící věci, mlčící jazyk (Rilke, Trakl, Orten, …)
5) Jazyk - tělo - věc: pornografičnost jazyka Witold Gombrowicz: Pornografie Vladimír Sorokin: Třicátá Marinina láska Péter Esterázy: Malá maďarská pornografie
6) Věc jako palimpsest - vrstvení času, přepis paměti Stefan Chin: Haneman
7) Věc jako absence - "věcnost melancholie" výtvarné a básnické obrazy melancholie
Cílem semináře je analýza různých aspektů "věci" a "věcnosti", převážně v středoevropské literatuře. Analýza se bude dotýkat čtyř základních okruhů.
První okruh se bude týkat věci a věcnosti jako aspektů narativní strategie a narativní struktury textu. Druhý okruh se zaměří na analýzu a popis taktilních metafor vyprávění a vědění.
Třetí okruh se soustřed í na aspekt věci a věcnosti v souvislosti s básnickým (němé slovo, mluvící věci) a ideologickým ("pornografické aspekty jazyka) jazykem. Čtvrtá perspektiva bude přistupovat k motivu "věci" jako nositeli kulturní i osobní paměti a současně se zaměří na "věcnost" melancholie a barokovost v moderní středoevropské literatuře.