Tematické okruhy:
Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461?-1510)
Viktorín Kornel ze Všehrd (±1460-1520)
Řehoř Hrubý z Jelení (±1460-1514)
Václav Hájek z Libočan († 1553)
Jan Blahoslav (1523-1571)
Matouš Kolín z Chotěřiny (1516-1566)
Daniel Adam z Veleslavína (1546-1599)
Vavřinec Benedikt z Nudožer (1555-1615)
Šimon Lomnický z Budče (1552-1623)
Tomáš Bavorovský († 1562)
Vavřinec Leander Rvačovský (1525-po 1590)
Pavel Kyrmezer (±1550-1589)
Jan starší Hodějovský z Hodějova (1496-1566)
Jan Chorinnus (±1560-1606)
Jiří Carolides (1569-1612)
Jan Campanus Vodňanský (1572-1622)
Alžběta Johana Westonia (1582-1612)
Pavel z Jizbice (1582-1607)
Karel starší ze Žerotína (1564-1636)
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564-1621)
Václav Vratislav z Mitrovic (1576-1635)
V tomto semestru se soustředíme na období humanismu, tedy na období zhruba od doznění husitských válek do prvních let války třicetileté, významnou a v mnoha směrech i do budoucna určující epochu literárního a kulturního života v českých zemích. Předmětem našeho zájmu budou hlavní oblasti literární produkce tohoto období: historiografie, epistolografie, cestopisectví, příležitostná poezie, přírodní a milostná lyrika, moralistické skladby, kazatelství, polemické spisy a v jisté míře také odborná próza (zvl. gramatografie) a některé oblasti dramatu.
Všimneme si výrazných osobností tohoto období (Hasištejnský, Hájek, Harant, Westonia, Campanus aj.) a v rámci možností i několika postav spíše skrytých ve stínu doby, přitom však nezřídka neméně zajímavých. Pokusíme se vyrovnat s některými klasickými otázkami s literárním děním této doby spojenými, např. funkce překladu v dobovém písemnictví, vztahy nadnárodní latinské kultury ke kulturám vernakulárním (německé a české), otázka působení renesančních vzorů v českém prostředí, otázka vlivu soudobého školství a tiskařských center na vznikající písemnou produkci apod.
V posledních několika letech se objevilo nemalé množství odborných publikací, které v různé míře a různými způsoby přispívají k poznání humanistického písemnictví: některé rozšiřují pozitivní vědomosti o dobovém literárním životě, jiné směřují k větším či menším posunům v interpretaci tohoto období - také jimi se v rámci semináře budeme zabývat.