Tématické okruhy:
1) Formování Devětsilu v kontextu evropské avantgardy (expresionismus, kubismus, futurismus, dada, surrealismus, vymezení pojmů avantgarda, moderna, modernismus).
2) Vymezení programu (proletariát, tendence, angažované umění, ideologická platforma, apokalyptika, revolučnost, levice). Literatura: K. Teige, "Novým směrem", "Obrazy a předobrazy", "Nové umění proletářské", "Umění dnes a zítra", J. Wolker, "Proletářské umění".
3) Koncept proletářské poezie, její proměny a varianty (motivy, témata, podoby, spor o podstatu proletářské poezie). Literatura: S. K. Neumann: Rudé zpěvy, J. Hora: Pracující den, J. Seifert: Město v slzách, Samá láska, J. Wolker: Host do domu, Těžká hodina, K. Schulz: Tegtmaierovy železárny.
4) Konstruktivismus, purismus, funkcionalismus (geneze evropského konstruktivismu, proměny designu, art deco, užité umění, moderní architektura, estetizace strojů). Literatura: K. Teige, "Umění dnes a zítra", V. Santholzer, "Matematika - složka moderní krásy", B. Václavek, "Nové umění".
5) Poetismus (vymezení poetismu, poetismus a surrealismus, imaginace, nové žánry, vizualizace, typografie, kinematografie). Literatura: J. Seifert: Na vlnách TSF, V. Nezval: Pantomima, Abeceda, K. Schulz: Sever - Jih - Západ - Východ, K. Teige, "Poetismus".
6) Exotismus (proměny krajiny, města, postav). Literatura: J. Seifert: Město v slzách, Samá láska, K. Schulz: Sever - Jih - Západ - Východ, K. Beibel: S lodí jež dováží čaj a kávu.
7) Konec poetistického karnevalu (tematizace smrti, úzkosti, poetismus jako forma eklektického epikureismu). Literatura: K. Biebl: S lodí jež dováží čaj a kávu, V. Nezval: Básně noci, K. Schulz: Dáma u vodotrysku, Vl. Vančura: Cesta do světa, FC Ball.
Seminář bude rozdělen na několik tématických okruhů, v nichž se pokusíme zmapovat zrod a vývoj estetiky a poetiky uměleckého svazu Devětsil, včlenit tuto skupinu do souvislostí s evropskou meziválečnou avantgardou a soudobou ideologickou platformou, a to na základě komparace a interpretace jak primárních i sekundárních literárních textů, tak i v souvislostech s užitým uměním, designem i výtvarným uměním daného období.