Struktura a topoi středověké legendistiky
Staročeská beletrie - knížky lidového čtení
Meditativní princip v nábožensky vzdělavatelné literatuře
Kancionálová píseň, kramářská píseň - žánr, nebo publikační forma?
Poutnická produkce - směřování k různým žánrovým prototypům
Parodie skutečnosti, parodie literárního díla, parodie žánru
Alegorie jako jeden ze základních tvůrčích principů starší české literatury
Cílem semináře je prohloubení poznatků ze základních kurzů starší české literatury, seznámení se s různými přístupy ke zkoumání středověkého a raně novověkého písemnictví a teoretická reflexe jeho genologického členění. Seminář probíhá formou diskuse nad primárními texty.
Žánrové kategorie a jejich vymezení jsou definovány převážně s ohledem na moderní literární produkci; jejich aplikace na starší literaturu se ale ukazuje jako neústrojná - středověké a raně novověké písemnictví je třeba typologizovat podle jeho vlastních principů fungování. Starší literatura byla ve srovnání s moderními díly více normativní, opírala se o předpisy poetik a rétorik, jedním z jejích nejdůležitějších principů bylo imitatio (napodobení); z hlediska žánrového uchopení je ale mnohem složitější, neustálenější. Uspořádání staročeských památek podle genologických kritérií tak nedává systém pevně ohraničených množin, ale spíše pole textů, jež se s různou vzdáleností blíží žánrovým prototypům (J. Malura).