Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected Chapters from International Literature

Class at Faculty of Arts |
ABO300026

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Tematické okruhy:

Gustave Flaubert - osobnost a celek díla. Způsob tvoření; nový typ románového hrdiny a vztah soukromého času k času historie (Citová výchova); perspektivizace vyprávění a impuls k potlačení vypravěčské vševědoucnosti (Paní Bovaryová); estetizace historického obrazu (Salambo, Legenda o svatém Juliánu pohostinném, Herodiada).

Joris Karl Huysmans: Životní a tvůrčí drama. Román Naruby - obraz dekadentní existence, artistnosti a estétství.

Počátky realismu v americké literatuře - rozvíjení naturalistického impulsu (Stephen Crane, Theodor Dreiser). Žurnalismus a román (Upton Sinclair).

Problém a varianty slovesného ztvárnění první světové války.

Srovnání přístupu Henryho Barbusse, Georgese Duhamela a Henryho de Montherlant.

Expresionismus - duchovní situace a stylové znaky (v souvislosti s výtvarnými projevy). Život a tvorba Georga Trakla. Expresionistická povaha díla Leonida Andrejeva: tématické zaměření (úzkost, trauma, šílenství) a znaky stylu (metaforická hyperbola, barva aj.).

Marcel Proust a Hledání ztraceného času. Okolnosti vzniku románového cyklu; nové pojetí psychologie osobnosti a jeho vliv na ztvárnění románové postavy. Význam bezděčné vzpomínky pro komponování románového díla.

Bloomsbury group a Virginia Woolfová. "Lyrické novely", technika "proudu vědomí", relativizace času, impresionistický princip reflektování a evokování skutečnosti.

Ztvárnění a aktualizace mýtu - románový mytologismus. Mýtus jako "převyprávěný" příběh (románová či novelová varianta) - mýtus jako součást hlubší významové roviny (mytematické motivy a postavy). (Thomas Mann, Pär Lagerkvist, James Joyce, William Faulkner).

Uplatnění montážního principu v komponování románového obrazu světa a lidského údělu: Doss Passos - Manhattanská přestupní stanice a trilogie U. S. A.; Alfred Döblin - Berlín Alexandrovo náměstí.

Polyfonní strukurace (James Joyce - Odysseus) a polyfonní zvrstvení (Thomas Mann - Doktor Faustus).

Výchozí teze a základní kategorie existencialismu. Ukázky z díla Jean-Paula Sartra; obnažení existence v Nevolnosti. Camusův "člověk absurdní" a "člověk revoltující". Existencialistické interpretace historických látek dramatickou formou.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Požadované vstupní znalosti: Za optimální se považuje co nejširší čtenářská zkušenost a základní orientace v období druhé poloviny 19. století a první poloviny 20. století.

Požadavky pro získání atestace: Zkouška.

Charakteristika kurzu: Kurz se jednak věnuje těm autorským osobnostem světové literatury, jejichž dílo představuje výsostnou uměleckou hodnotu, umělecký experiment či významný vývojový impuls (G. Flaubert, S. Crane, J. Joyce, V. Woolfová, W. Faulkner aj.), jednak usiluje o uchopení celostnějších témat, zahrnujících množinu autorů a děl (válka a literatura, princip montáže a polytematičnost, mytologizace prózy a dramatu apod.).