Vývojové tendence (generativní, komunikační, kognitivní psycholingvistika).
Modely řečové komunikace (kódový a inferenční model). Produkce řeči (konceptualizme, formulace, artikulace; pauzy, chyby v řeči).
Porozumění řeči (identifikace slov, inference).
Znalosti a mentální slovník.
Teorie osvojování jazyka dítětem (nativismus, Piagetova teorie, interakční teorie).
Principy rozšiřování slovní zásoby.
Specifika dětské řeči, relativní chronologie jazykových jevů.
Postupně budou představeny jednotlivé vývojové etapy psycholingvistiky až po současnou podobu komunikačně a kognitivně orientovaného interdisciplinárního oboru. Pozornost bude zaměřena zejména na procesy produkce a porozumění textu v rámci komunikačního procesu, kognitivní procesy, které probíhají v mysli mluvčího i posluchače, a na problematiku vývojové psycholingvistiky (osvojování jazyka dítětem a dětská řeč).