Charles Explorer logo
🇨🇿

Literární kritika

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300169

Sylabus

* Tematické okruhy:

Předpokládá se orientace v doporučené literatuře předmětu (viz katedrové www stránky). Níže uvedené položky (1) slouží jako bezprostřední východisko práce v semináři, jako opora či polemické pozadí pro orientaci ve čtených textech (2) a jako vlastní páteř kursu, sledující obecný význam kritického výkladu textu, úlohy kritiky a vnímání světa. 1. Obecná pojednání o kritice, dějinách a filosofii.

Blažíček, Přemysl: Úskalí interpretace (1995), in P. B.: Kritika a interpretace, Praha,

Triáda 2002, s. 329-333.

Brabec, Jiří: Otazníky nad literární historií sedmdesátých a osmdesátých let, in sb.

Život je jinde...? Praha, ÚČL AV ČR 2002, s. 13-18.

Foucault, Michel: ?Omnes et singulatim" (angl. a fr. 1979, čes. K. Thein), in M. F.:

Myšlení vnějšku, Praha, Herrmann a synové 1996, 2. vyd. 2003, s. 153-194.

Grebeníčková, Růžena: Doslov, in Robert Musil: Eseje, ed. R. Grebeníčková, přel.

J. Bodláková, Praha, Československý spisovatel 1969 (Otázky a názory; 70), s. 207-218.

Kayser, Wolfgang: Literární hodnocení a interpretace (něm. 1951, přel. M. Vajchr), in Revolver Revue, 2003, č. 52, duben, s. 136-151.

Kouba, Pavel: Nietzschova nemorální ontologie, in Kritický sborník 20, 2000/01, s. 54-64; též in P. K.: Smysl konečnosti, Praha, Oikúmené 2001.

Nietzsche, Friedrich: Svobodný duch, in F. N.: Mimo dobro a zlo (něm. 1886, čes.

V. Koubová, 1996), 3. vyd. Praha, Aurora 2003, s. 29-46.

Patočka, Jan: Ideologie a život v ideji, in Kritický měsíčník 7, 1946, č. 1-2, s. 8-14; též in J. P.: Umění a čas I, ed. I. Chvatík a D. Vojtěch, Praha, Oikúmené 2004, s. 125-131.

Vašíček, Zdeněk: Literatura, in Kritický sborník 19, 1999/2000, s. 13-25; též in Z.

V.: Podmínky volby, Praha, Triáda 2003, s. 100-118. 2. Kritická praxe.

Vlastní látkou semináře jsou vybrané texty Josefa Vohryzka (1964-1965), Antonína

Brouska (1990-1992), Tomáše Kafky (1990-1991) a Marka Vajchra

(1999-2004). Každý týden se nad nimi budeme zabývat jednou ze tří níže vypsaných otázek. Látka (tj. texty) tedy naštěstí nebude v průběhu kursu přibývat, ale bohužel ani ubývat. Pro posluchače, kteří nebudou čerpat z pramenů podle níže uvedených bibliografických záznamů, budou veškeré texty deponovány od začátku semestru k okopírování buď v katalogu Slovanského semináře, nebo na katedře.

Otázky: 2.1. V jaké době mluví kritika? Jak je svázána s dobovým diskursem, v jakém je s ním konfliktu? (28. 2. až 2. 3.) 2.2. Jakým jazykem mluví kritika? Jaké používá lexikální a stylizační prostředky?

Jak je strukturována? Pro koho je určena? (7. až 9. 3.) 2.3. Má kritika nějaká kritéria? Např. dobová, historická, metodologická, privátní,

žádná, proměnlivá? Co jsme se dozvěděli o recenzovaném textu, co o recenzujícím?

(14. až 16. 3.)

Otázky se týkají jednoho každého kritika a jeho textů. Znamená to, že po úvodním týdnu (21. až 23. 2.), kdy se zorientujeme v literatuře (1) a seznámíme se s texty (2), budeme se v dalším týdnu (28. 2. až 2. 3.) nad otázkou 2.1. zabývat v pondělí kritikami A. Brouska, v úterý J. Vohryzka a T. Kafky a ve středu M. Vajchra. Třetí týden ve stejném rytmu otázkou 2.2. atd.

Počítá se se znalostí všech těchto textů, ale je samozřejmé, že odpovědi na vypsané otázky bude každý účastník semináře formulovat podle svého výběru či preferencí u toho kterého kritika.

Čtené texty:

První seminář v každém týdnu:

Brousek, Antonín, recenze z let 1990-1992, in A. B.: Podřezávání větve, Praha,

Torst 1999, s. 588-630. [Ref. mj. sb. Na střepech volnosti, M. Černík: P. F., K.

Sýs: Kniha přísloví, M. Pohorský: Zlomky analýzy, J. David: Ruce Goliášovy, N.

Slunská: Karikatura mého panenství, D. Strož To je můj návrat, atd.]

Druhý seminář v každém týdnu:

Vohryzek, Josef, recenze z let 1964-1965, in J. V.: Literární kritiky, Praha, Torst 1995, s. 133-157. [Ref. mj. knih J. Škvoreckého, B. Hrabala, V. Linhartové, atd.]

Kafka, Tomáš, in Literární noviny 1990-1991:

Ani to..., 1990, č. 10, 7. 6., s. 5. [Ref. Vladimír Přibský: V pátek jí to řeknu.]

Socialistická Kámasútra, 1990, č. 18., 2. 8., s. 5. [Ref. Otakar Chaloupka: Měření nadmořské výšky.]

Ach, ta muška zlatá, 1990, č. 33, 15. 11., s. 5. [Ref. Jiří Chlum: Ostrov ze sametu.]

Pětkrát Jiří Kolář, 1991, č. 2, 10. 1., s. 4. [Ref. Josef Šimon: Bít poezií.]

Reportáž o recenzi, 1991, č. 9, 28. 2., s. 5. [Ref. Svatava Antošová: Ta ženská musí být opilá!]

Konce(pt), 1991, č. 16, 18. 4., s. 5. [Ref. Ota Filip: Poskvrněné početí.]

Třetí seminář v každém týdnu:

Vajchr, Marek, in Kritická Příloha Revolver Revue 1998-2004:

O slavnostech a hostech, 1999, č. 13, s. 65-72. [Článek o knihách z nakladatelství

Host.]

Základní škola poezie, 1999, 14, s. 54-61. [Článek o knihách z nakladatelství

Petrov.]

Kritika? Interpretace? Už žádné otázky?, 2001, č. 21, s. 17-22. [Ref. G. Deleuze a

F. Guattari: Kafka.]

Čemu navzdory?, 2004, 28, s. 56-58. [Ref. I. Schneedorfer: Básně, I. Wernisch:

Růžovejch květů sladká vůně a J. H. Krchovský: Poslední list.]

Vykročení do slepé uličky, 2004, 29, s. 65-68. [Ref. T. Jirous: Počkej na mě,

Valentýne a K. Rudčenková: Noci, noci.]

Anotace

Je možné uznat i jako volitelný seminář.

Požadavky pro získání atestace: Každý účastník semináře, kromě stálé účasti a pracovního nasazení, vystoupí s vlastním exposé v rámci každé otázky, pokaždé ovšem nad texty jiného kritika, tzn. - za optimálního počtu uchazečů (10 až 15) - čtyřikrát, v ideálním případě (ke kterým pohříchu nedochází) tedy jednou týdně.

Seminář se bude konat třikrát týdně (v obvyklých devadesátiminutovkách) ve čtyřech únorových a březnových týdnech 2004 (21. února až 18. března) a v této intenzivní formě by měl obsáhnout jednosemestrovou výuku. Předpokládá se, že účastníci budou znát všechny níže vypsané texty už na začátku kursu. K čemu mají texty rozdělené do skupin (1) a (2) v semináři sloužit, stojí níže.