Hlavní tematické okruhy:
Pedagogická lingvistika vs. komunikace ve škole, charakteristika pedagogické komunikace, základní typy pedagogické komunikace, specifika jednotlivých typů ped. kom., zásady pro efektivní komunikaci, bariéry v ped. komunikaci, významné sm ěry zkoumání pedagogické komunikace
Komunikace učitele ve škole (komunikace verbální a neverbální, bariéry komunikace, zpětná vazba), faktory ovlivňující projev učitele (vyučovací předmět, typ školy, velikost třídy, druh kolektivu), analýza učitelova projevu na základě materiálů ze žákovských korpusů i dalších dostupných materiálů
Komunikace žáka/studenta ve škole (analýza školních písemných prací žáků, analýza jejich ústního projevu ve vyučovací hodině, práce s žákovskými korpusy), rozvoj komunikativních dovedností žáků.
Vyučovací hodina (typy interakce během vyučovací hodiny, samostatné nahrávání vyučovací hodiny, analýza nasbíraného materiálu)
Učebnice a další materiály v pedagogické komunikaci (interaktivní tabule, výukové programy ad.)
Studenti se v tomto semináři seznámí se specifickými rysy komunikace ve školním prostředí. Analýzy autentické komunikace při výuce, ale i mimo rámec vyučování, směřují k verifikaci některých pedagogicko-psychologických poznatků o komunikaci ve škole.
Zvláštní pozornost je věnována dialogičnosti komunikace a komunikačním aspektům práce učitele.