1. základní didaktická literatura
2. proměna didaktických koncepcí po r. 1989
3. vztah komunikační výchovy a poznatků o jazyce
4. komunikační - slohová výchova
5. stávající kurikulární materiály
6. analýzy učebnicových textů
7. tvorba didaktických materiálů
8. skupinové vyučování a kooperace
9. kognitivní lingvistika a didaktika mateřského jazyka
10.pedagogická praxe a její hodnocení
Kurs je zaměřen na základní tendence ve vývoji didaktiky českého jazyka a na poznatky z teorie jazykového vyučování. Pozornost se soustředí na pojetí vztahu jednotlivých složek vyučovacího předmětu; zdůrazňuje se potřeba integrace mluvnické, slohové (nověji komunikační) a literární složky, ukazují se možnosti využití dramatické výchovy jako jedné z významných integračních metod.
V souvislosti s rozvíjející se kognitivní lingvistikou se na seminářích realizují pokusy o aplikaci poznatků kognitivní lingvistiky na didaktiku mateřského jazyka. Studenti jsou seznamováni s novými impulzy přicházejícími ze zahraničních didaktik, např. s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Podrobně jsou analyzovány stávající kurikulární materiály: učební texty a vzdělávací koncepce. V rámci kursu je kladen důraz na schopnost aplikace poznatků při tvorbě vlastních učebních pomůcek a při samostatných pedagogických výstupech.