* Tematické okruhy:
Historické souvislosti:
Idea národa
Otázka souvislosti obecné historie a literární historie.
I. Poesie: 1.-ohlasová poezie:
Četba: P.J.Šafařík: Tatranská múza s lýrou slovanskou
Josef Jaroslav Langer: České krakováčky
Úvod k Starožitným básním ruským
Pracovní texty: Z ohlasové lyriky F.L.Čelakovského
K.H.Mácha: Ohlas písní národních 2. - hrdinské eposy - národní iluze
četba: RKZ (přebásnění Kamila Bednáře 1964)
Josef Jaroslav Langer: Bohdanecký rukopis 3. - spory o prozodii pracovní texty z Puchmajerovské poezie,, (ze satirického eposu V. Nejedlý: Bohyně)
Četba: Fr.Palacký a Pavel J. Šafařík: Počátkové českého básnictví, obvzláště prozodie (1818) J.J.Kollár: Slávy dcera (1824), M.Z.Polák: Vznešenost přírody (1819)
Š Hněvkovský Děvín
K.H.Mácha 4.. - země,láska - romantická poetika
četba: K.H.Mácha: Máj (1836)
J.Byron: Childe Haroldova pouť 5. souputníci Máchy
četba: V.B.Nebeský: Protichůdci sentimentální poezie - pracovní texty z poezie Marie Antonie (Josefy Pedálové)
Boleslav Jablonský: Písně milosti 6. Balady
Četba: K.J.Erben:kytice, F.L.Čelakovský: Toman a lesní panna
Pracovní texty z balad V. Kaliny
II. Próza: 7:Četba: K. H. Mácha: Pouť krkonošská, Marinka 8.Četba: Karel.Sabina: Hrobník
K.H.Mácha: Křivoklad 9.Četba: J.K.Tyl: Rozervanec
Poslední Čech
K.H.Borovský: Poslední Čech. Novella od Jos. Kajetána Tyla. (1845) kritický ohlas
(Pokusy o Četbu pro lid)
Cestopisy 10. K.Havlíček Borovský Obrazy z Rus
Četba: Božena Němcová: Obrazy z okolí domažlického
Božena Němcová 11.
Pracovní texty z M.D.Rettigové, Bohuslavy Rajské
B.Němcová: Ženám českým
Četba. Babička, K.Hynek: Babička po pitvě 12. Baruška, Čtyry doby, Chyže pod horami
Úkolem semináře je kromě poznávání literatury a literární kritiky 19.století získávání praktických dovedností pro literární historii. Obsahem semináře je tedy nejen četba, ale i výuka práce s pramennými materiály, bibliografiemi, sekundární literaturou.
Tématicky se seminář v zimní semestru soustředí na problém českého romantismu, jeho vymezení proti preromantismu, biedermaieru, realismu. Seminář tedy není přehledovým a soustřeďuje se jen k určitému omezenému problému literatury 19. Století. Literární romantismus se bude sledovat z různorodých aspektů na kterých bude také možné demonstrovat různorodé pohledy na literární historii a prakticky získávat dovednosti. Důraz bude v semináři kladen na četbu primární literatury.
Požadavky aktivní účast na semináři: příprava na základě vybraných pracovních textů a četby celých děl, dobrý referát - dobový časopis, zápočtový test, excerpce jedné literárně historické studie k problematice romantismu. Písemné záznamy četby světové romantické literatury.