Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D.
Forma:volitelný (základní) seminář, 2 hod. týdně, 2 sem. ? předmět magisterského studia
Tematické okruhy:
A) Fenomenologická perspektiva (Patočka, Merleau-Ponty): tělo jako hranice, tělo viděné a vidoucí, viditelné a neviditelné, (hloubka, záda)Teologické aspekty těla a tělesnosti (Augustin, Rahner, Florenskij)
B) Kulturní kánony tělesnosti (apollinská a dionýská estetika
C) Mýtické modely těla a tělesnosti: mythos a autorský mýtus (a jeho variace v ?triviálních? žánrech ? detektivka, comics)
D) Imitatio Christi
E) ?Naruby?: groteskní obrazy těla, inverze a transgrese
F) Estetika ošklivosti versus estetiky nechuti
G) Libertinství ? kód intimity
H) ?Rétorická? erotika, erotická rétorika: kánon pornografické tělesnosti, tělo věc ? věc tělo, svádění a šmírování jako narativní modus
I) Modernismus ? tělo fragment, forma a uniforma
J) Tělo jako konstruující prvek narativu (Existuje peristaltické vyprávění? Hostina jako literární topos, ?metafyzika mlsnosti?)
I. semestr 1) 15/10
GREBENÍČKOVÁ, R.: Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha, Prostor 1997
BACHTIN, MICHAIL MICHAJLOVIČ: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance.Praha, Odeon 1975 (Úvod, 5. kapitola) 2) 22/10
PATOČKA, JAN: Tělo, společenství, jazyk, svět. Praha, OIKOYMENH 1995, 1. vyd.
MERLAU-PONTY, MAURICE: Viditelné a neviditelné. Praha, OIKOYMENH 1998 3) 29/10
Homeros: Odysseia
Epos o Gilgamešovi 4) 12/11
Metamorfózy: Apuleius: Zlatý osel, Ovidius: Proměny, Petronius: Satyrikon 5) 19/11
AJVAZ, MICHAL: Metafyzika mlsnosti: Tajemství knihy. Brno, Petrov 1997
Hrabal: Morytát o prasečích hodech (in: Morytáty a legendy)
Joyce: Odysseus (8. epizoda) 6) 26/11
Rushdie: Děti půlnoci 7) 3/12
Grass: Plechový bubínek 8) 10/12
Tournier: Král duchů
BAUDRILLARD, JEAN: Síla nechuti. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s. 253-263
GAGNEBINOVÁ, MURIELLE: Dějiny ošklivého. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s. 321-341
NAHOUM-GRAPPEOVÁ, VÉRONIQUE: Kánony ošklivosti. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s.263-283 9) 17/12
DOYLE, ARTHUR CONAN: 3 x Sherlock Holmes. Český Těšín, Oddych 1994
CHANDLER, RAYMOND: Hluboký spánek:Třikrát Phil Marlowe. Praha, Odeon 1967
CHANDLER, RAYMOND: Prosté umění vraždy: Poslední útočiště. Odeon, Praha 1976
CHESTERTON, GILBERT KEITH: Obrana detektivek: Ohromné maličkosti. Obrany. Praha, Vyšehrad 1976
PETŘÍČEK, MIROSLAV: Majestát zákona. Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha, Herrmann a synové 2000 10) 7/12 komiks: Superman, Batman, Sin City (Město hříchu: Drsný sbohem)
II.semestr 1)25/2
Evangelia, 1 Kor 6, 10, 12
CLÉMENT, Olivier: Tělo pro smrt a pro slávu. Malé uvedení do teopoetiky těla. Velehrad, Refugium Velehrad-Roma 2004
(legendy o sv. Václavu, o sv. Kateřině, Augustinus: Vyznání) 2)11/3
Škola noci. Anglická renesanční a barokní lyrika. Praha 1997
Kéž hoří popel můj (z poezie evropského baroka). Mladá fronta, Praha 1967,uspoř. Václav Černý
Shakespeare: Sonety (77,114, 146)Bridel: Co Bůh? Člověk?
Manni: Věčný pekelný žalář
O Solomonii posedlé: Smích a běs. (Staroruské hagiografické příběhy).Praha, Odeon 1988
Grimmelshausen: Simplicius Simplicisimus (I/XXX, XXXII, II/I, II, III,V,VI) 3)18/3 de Sade: Filosofie v budoáru, Justýna
BARTHES, Roland: Sade: Sade, Fourier, Loyola. Praha, Dokořán 2005, s. 119-171 4) 25/3
BATAILLE,Georges: Transgrese: Erotismus. Herrmann a synové, Praha 2001,s.78-87
BAUDRILLARD, Jean: O svádění.Olomouc, Votobia 1996
SONTAGOVÁ, SUSAN: Totální imaginace: Host 07/2002,s. 62-67
Jak rozumět pornografii. In: Cinepur 51/2007
(Bernard Noël: Hrad oběti, Pauline Réageová: Příběh O ) 5) 1/4
Huysmans: Naruby
COBLENCEOVÁ, FRANCOISE.: Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Praha, Prostor 2003 6) 8/4
Musil: Muž bez vlastností, Broch: Náměsíčníci (z obou pouze vybrané kapitoly) 7) 15/4
Kafka: V kárném táboře, Šaty, Popis jednoho zápasu, Proměna, Deníky 8) 22/4
Gombrowicz: Ferdydurke 9) 29/4
Gombrowicz: Pornografie, Kosmos 10) 6/5
Jelineková: Pianistka 11) 13/5
Thomas Bernhard: Dech, Chůze
Cílem kurzu je hledání různých literárních aspektů těla a tělesnosti; pokus vidět tělo a tělesnost nejen v mimetické, ale i symbolické rovině. Fenomenologický pohled upozorňuje na tělo a tělesnost jako na základní aspekt lidské zkušenosti ? na základě zkušenosti ?žitého? těla dochází k situovanosti a zabydlenosti ve světě; tělo umožňuje základní časoprostorovou orientaci, vztahuje člověka k předm ětnosti světa.
Teologický kontext těla přidal ke zkušenosti ?žitého? zkušenost ?živého? těla. Předpoklad živého, stvořeného těla pobízí k úvahám o těle duchovním, o těle jako podmínce transcendentální zkušenosti.
Koncept vtělení vyzývá k reflexi tělesné povahy posvátna a vytváří kánon těla nejen stvořeného, ale i oživeného, obětovaného a vzkříšeného. Společně s kulturně antropologickou inspirací vybízí teologické aspekty těla a tělesnosti také k tématu studu a nemoci ? poškozené, nefunkční tělo jako pokřivená perspektiva vědomí.
Kulturně antropologické analýzy inspirují k hledání kulturních kánonů těla a tělesnosti, nabízejí určité kulturní vzory a typy (např. apollinská a dionýská tělesnost, karnevalové a groteskní tělo).