Charles Explorer logo
🇨🇿

Tělo a tělesnost

Předmět na Filozofická fakulta |
ABO300478

Sylabus

Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D.

Forma:volitelný (základní) seminář, 2 hod. týdně, 2 sem. ? předmět magisterského studia

Tematické okruhy:

A) Fenomenologická perspektiva (Patočka, Merleau-Ponty): tělo jako hranice, tělo viděné a vidoucí, viditelné a neviditelné, (hloubka, záda)Teologické aspekty těla a tělesnosti (Augustin, Rahner, Florenskij)

B) Kulturní kánony tělesnosti (apollinská a dionýská estetika

C) Mýtické modely těla a tělesnosti: mythos a autorský mýtus (a jeho variace v ?triviálních? žánrech ? detektivka, comics)

D) Imitatio Christi

E) ?Naruby?: groteskní obrazy těla, inverze a transgrese

F) Estetika ošklivosti versus estetiky nechuti

G) Libertinství ? kód intimity

H) ?Rétorická? erotika, erotická rétorika: kánon pornografické tělesnosti, tělo věc ? věc tělo, svádění a šmírování jako narativní modus

I) Modernismus ? tělo fragment, forma a uniforma

J) Tělo jako konstruující prvek narativu (Existuje peristaltické vyprávění? Hostina jako literární topos, ?metafyzika mlsnosti?)

I. semestr 1) 15/10

GREBENÍČKOVÁ, R.: Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha, Prostor 1997

BACHTIN, MICHAIL MICHAJLOVIČ: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance.Praha, Odeon 1975 (Úvod, 5. kapitola) 2) 22/10

PATOČKA, JAN: Tělo, společenství, jazyk, svět. Praha, OIKOYMENH 1995, 1. vyd.

MERLAU-PONTY, MAURICE: Viditelné a neviditelné. Praha, OIKOYMENH 1998 3) 29/10

Homeros: Odysseia

Epos o Gilgamešovi 4) 12/11

Metamorfózy: Apuleius: Zlatý osel, Ovidius: Proměny, Petronius: Satyrikon 5) 19/11

AJVAZ, MICHAL: Metafyzika mlsnosti: Tajemství knihy. Brno, Petrov 1997

Hrabal: Morytát o prasečích hodech (in: Morytáty a legendy)

Joyce: Odysseus (8. epizoda) 6) 26/11

Rushdie: Děti půlnoci 7) 3/12

Grass: Plechový bubínek 8) 10/12

Tournier: Král duchů

BAUDRILLARD, JEAN: Síla nechuti. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s. 253-263

GAGNEBINOVÁ, MURIELLE: Dějiny ošklivého. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s. 321-341

NAHOUM-GRAPPEOVÁ, VÉRONIQUE: Kánony ošklivosti. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s.263-283 9) 17/12

DOYLE, ARTHUR CONAN: 3 x Sherlock Holmes. Český Těšín, Oddych 1994

CHANDLER, RAYMOND: Hluboký spánek:Třikrát Phil Marlowe. Praha, Odeon 1967

CHANDLER, RAYMOND: Prosté umění vraždy: Poslední útočiště. Odeon, Praha 1976

CHESTERTON, GILBERT KEITH: Obrana detektivek: Ohromné maličkosti. Obrany. Praha, Vyšehrad 1976

PETŘÍČEK, MIROSLAV: Majestát zákona. Raymond Chandler a pozdní dekonstrukce. Praha, Herrmann a synové 2000 10) 7/12 komiks: Superman, Batman, Sin City (Město hříchu: Drsný sbohem)

II.semestr 1)25/2

Evangelia, 1 Kor 6, 10, 12

CLÉMENT, Olivier: Tělo pro smrt a pro slávu. Malé uvedení do teopoetiky těla. Velehrad, Refugium Velehrad-Roma 2004

(legendy o sv. Václavu, o sv. Kateřině, Augustinus: Vyznání) 2)11/3

Škola noci. Anglická renesanční a barokní lyrika. Praha 1997

Kéž hoří popel můj (z poezie evropského baroka). Mladá fronta, Praha 1967,uspoř. Václav Černý

Shakespeare: Sonety (77,114, 146)Bridel: Co Bůh? Člověk?

Manni: Věčný pekelný žalář

O Solomonii posedlé: Smích a běs. (Staroruské hagiografické příběhy).Praha, Odeon 1988

Grimmelshausen: Simplicius Simplicisimus (I/XXX, XXXII, II/I, II, III,V,VI) 3)18/3 de Sade: Filosofie v budoáru, Justýna

BARTHES, Roland: Sade: Sade, Fourier, Loyola. Praha, Dokořán 2005, s. 119-171 4) 25/3

BATAILLE,Georges: Transgrese: Erotismus. Herrmann a synové, Praha 2001,s.78-87

BAUDRILLARD, Jean: O svádění.Olomouc, Votobia 1996

SONTAGOVÁ, SUSAN: Totální imaginace: Host 07/2002,s. 62-67

Jak rozumět pornografii. In: Cinepur 51/2007

(Bernard Noël: Hrad oběti, Pauline Réageová: Příběh O ) 5) 1/4

Huysmans: Naruby

COBLENCEOVÁ, FRANCOISE.: Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Praha, Prostor 2003 6) 8/4

Musil: Muž bez vlastností, Broch: Náměsíčníci (z obou pouze vybrané kapitoly) 7) 15/4

Kafka: V kárném táboře, Šaty, Popis jednoho zápasu, Proměna, Deníky 8) 22/4

Gombrowicz: Ferdydurke 9) 29/4

Gombrowicz: Pornografie, Kosmos 10) 6/5

Jelineková: Pianistka 11) 13/5

Thomas Bernhard: Dech, Chůze

Anotace

Cílem kurzu je hledání různých literárních aspektů těla a tělesnosti; pokus vidět tělo a tělesnost nejen v mimetické, ale i symbolické rovině. Fenomenologický pohled upozorňuje na tělo a tělesnost jako na základní aspekt lidské zkušenosti ? na základě zkušenosti ?žitého? těla dochází k situovanosti a zabydlenosti ve světě; tělo umožňuje základní časoprostorovou orientaci, vztahuje člověka k předmětnosti světa.

Teologický kontext těla přidal ke zkušenosti ?žitého? zkušenost ?živého? těla. Předpoklad živého, stvořeného těla pobízí k úvahám o těle duchovním, o těle jako podmínce transcendentální zkušenosti.

Koncept vtělení vyzývá k reflexi tělesné povahy posvátna a vytváří kánon těla nejen stvořeného, ale i oživeného, obětovaného a vzkříšeného. Společně s kulturně antropologickou inspirací vybízí teologické aspekty těla a tělesnosti také k tématu studu a nemoci ? poškozené, nefunkční tělo jako pokřivená perspektiva vědomí.

Kulturně antropologické analýzy inspirují k hledání kulturních kánonů těla a tělesnosti, nabízejí určité kulturní vzory a typy (např. apollinská a dionýská tělesnost, karnevalové a groteskní tělo).