Charles Explorer logo
🇬🇧

Aesthetics and Poetics of Czech Symbolism [2]

Class at Faculty of Arts |
ABO300485

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Tematické okruhy:

I. Symbol - mýtus - umění - syntéza - život: diskuse základních teoretických pojmů 1. Fáze: DEKADENTNÍ SYMBOLISMUS (1890-1895) 1.1 Dekadentní estetismus - kult ?krásna" a formy - estetika materiálů a artefaktů 1.2 Estetizace nedokonalého světa přírody dokonalostí uměleckého tvoření 1.3 Ateleologie světa a existence: bezcílnost, bezčasí, prázdnota 1.4 Eros a thanatos, dia-bolie, přízračnost, zrcadlení 1.5 Sen jako modus existence 2. Fáze: MYTOPOETICKÝ SYMBOLISMUS (2. pol. 90. let - po r. 1900) 2.1 Umění jako náboženství / náboženství umění 2.2 Teologizace symbolistického světa: tvůrce umění jako prorok, světec, pěvec,

?animus", pozemský spasitel 2.3 Symbolistický model světa a jeho tvůrce mezi melancholií a euforií, revoltou a rezignací 2.4 Vitalizace tvůrčích procesů - život jako umělecké dílo 3. Fáze: POSTSYMBOLISMUS (přibližně 1905-1914) 3.1 Vize a iluze - prožitek a reflexe - uměl(eck)ost a přirozenost 3.2 Symbolika života a valorizace ?krásna" přírody 3.3 Dekonstrukce mytopoetického univerza: šílenství - zklamané (nekonečné)

čekání - smích a mlčení 3.4 Postsymbolistická ?kulturologie": dialog s pamětí kultury a jejími hrdiny 3.5 Teatralizace, mystifikace, autobiografizace, pragmatizace - všednost a banalita - parodizace a ?citování" symbolistického mýtu

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

SYMBOLISMUS je nepochybně jednou (z posledních) velkých syntetizujících epoch evropské kultury přelomu 19. a 20. století. Také v české kultuře lze mluvit, jak se zdá, o umělecky a myšlenkově významné a důležité epoše symbolismu, jejíž počátky možno spatřovat ve druhé polovině 80. let 19. století a jejíž závěrečná fáze spadá do doby nástupu historické avantgardy před 1. světovou válkou. Smyslem semináře má být rekonstrukce základních modelů ?poetického světa? v básnictví českého symbolismu ? v evropském kontextu ? v jeho třech hlavních vývojových fázích. To znamená, že na rozdíl od běžné deskripce české literatury konce 19. a počátku 20. století prostřednictvím obsahově víceznačných a ne zcela ujasněných pojmů, etablovaných především v dějepise umění, jako impresionismus, moderna, dekadence, secese, novoromantismus a d., má seminář ověřit na základě četby a interpretace klíčových teoretických statí a básnických textů nosnost koncepce českého symbolismu jako velké kulturní epochy, probíhající v třech fázích: (raný) dekadentní symbolismus (konec 80. let až přibližně 1895) ? (vrcholný) mytopoetický symbolismus (přibližně 1895-1900) a postsymbolismus (po roce 1900 až přibližně do doby kolem roku 1. světové války). Nejde však o sukcesivní lineální vývoj, ale mnohem spíše o přiblížení vývojové dynamiky na základě interferencí a reflexe základních poetických modelů, symbolických paradigmat, esteticko-poetologických principů a metod uvnitř jednotlivých fází, tzn. že např. paradigmatika a poetika estetismu dekadentního symbolismu se v postsymbolistické fázi (po roce 1900) stává předmětem reflexí také (a zejména) v tvorbě jeho někdejších protagonistů.

Pozornost bude v semináři věnována také základním kategoriím, paradigmatům a pojmům, vytvářejícím znakový systém (popř. systémy) a kulturní modely symbolismu: symbol/symbolično, mýtus, umění, báseň/básník, život, kultura, náboženství, prožitek ad. Do popředí zde vystupuje sám pojem umění, ?text umění?, interpretovatelý jednak ?exotericky?, totiž v přímém vztahu ke kódům mimoumělecké a mimoestetické pragmatiky (historický, politický, ideový, společenský atd. kód), jednak jako nábožensko-mystické médium a zároveň jako zcela autonomní umělecko-estetický modus myšlení a existence.

Také pro český symbolismus(a postsymbolismus), pro tvorbu jeho autorů, pro kulturu evropské moderny vůbec, je příznačný fenomén protikladu mezi uměním a náboženstvím v tom smyslu, že umění se ? v epoše vyhlášení ?smrti Boha? ? stává ?náhradním? náboženstvím a mytologií, a náboženství ?estetismem? a uměním zároveň. S tím jde ruku v ruce jednak snaha o důslednou estetizaci náboženských, společenských, psychologických ad. funkcí a pragmatických situací, jednak snaha o rehabilitaci a aktualizaci tradice nevědomého (respektive podvědomého), archaického, mysticko-okultního, hermetického a heretického atd. myšlení.