Seminář je zaměřen prakticky. Dlouhodobým cílem semináře je soustředit, zkompletovat, elektronicky přepsat (pokud to už nebylo uděláno) a uspořádat Demlovu korespondenci, zejména tu, která začala před rokem 1917, mimořádně rozsáhlou a mimořádně rozptýlenou. Každý student či skupina studentů pracuje samostatně na určitém souboru dopisů: rukopisy je potřeba vyhledat ? zpravidla v archivu (největší známá část korespondence je v LA PNP Praha, letos bychom však měli více pracovat i ve vzdálenějších archivech, kromě Olomouce i v Brně a Jihlavě), anebo u někoho ze soukromých vlastníků, reprodukovat fotoaparátem, scannerem nebo xeroxem ? podle toho, co stav rukopisu a daná instituce či vlastník umožní; popíše je po technické stránce; pokud neexistuje přepis, dopisy přepíše, v další fázi je podle edičních zásad upraví a opatří poznámkami jak edičními, tak vysvětlivkami. Seminář zatím nemá jiný cíl než pořídit archiv reprodukcí a elektronickou edici pro čistě studijní účely; knižní edici nepřipravujeme, spíše k ní připravujeme do budoucna podmínky.
Semináře mají tedy hlavně pracovní ráz. Zároveň však všichni potřebujeme postupnou orientaci v primární literatuře, kterou je v tomto případě samo dílo Jakuba Demla. Součástí seminářů budou tedy také rozpravy o společné souvislé četbě Demlových knih, zahájené krátkým referátem (který by měl dílo v základě popsat nebo alespoň nastolit základní otázky a upozornit na souvislosti mezi ?postavami? a ?adresáty?, mezi žánry a reálnými dopisy, mezi reáliemi literárními a životními), přičemž každý, kdo zpracovává korespondenci, která k danému dílu něco říká, o této souvislosti rovněž věcně promluví. Navržené základní tituly najdete v seznamu primární literatury.
Touto četbou seminář začne. Zhruba do konce října by si nově příchozí, kteří na žádném úkolu ještě nepracují, měli vybrat nějaký malý soubor korespondence či jednotlivý dopis (nemělo by jít o víc než dva tři dopisy), který by zpracoval podle zvolených edičních zásad, aby se seznámil s charakterem této práce. Úkol by měl zvládnout do konce listopadu. Pak se student rozhodne, zda bude pokračovat nějakým delším souborem, který by představoval časově náročnější úkol, který buď přesáhne do dalšího semestru, nebo může mít charakter samostatné seminární práce.
Zejména v letním semestru (seminář je sice vždy jednosemestrální, ale stále pokračuje) podnikneme cesty na místa, o nichž korespondence pojednává (vloni i předloni jsme byli v Tasově; vloni jsme navštívili také místa Demlových pražských pobytů a jeho kněžská i jiná působiště na jihozápadní Moravě: Jinošov, Šebkovice, Babice, Jaroměřice, třebíčské gymnázium, kde Jakub Deml studoval, Telč a další místa; další delší cesta by měla směřovat do Staré a Nové Říše).